Paybacktime skrev (#45):
#43 Jeg tror ikke du forsvarer Will Smiths handlinger. Du skriver, at man som komiker må acceptere det der skete, som en mulig konsekvens og til det siger jeg nej, det må og skal ingen af os acceptere. Og igen, det har ikke noget med comedy specifikt at gøre. Hvis komikeren skal acceptere vold som en mulig konsekvens af sine ord, må det samme da gælde journalisten, læreren, politikeren osv. osv.
_Kan_ det ske? Ja, det skete søndag nat og der findes alle mulige tosser derude. Men at vi af den grund skulle acceptere det som en præmis, er en underligt apatisk holdning at lægge for dagen.
Jamen, du skal selvfølgelig have lov til at synes, at det er en underlig holdning at have. Det er jeg dog ikke desto mindre uenig i.
Og ja, jeg holder fast i, at hvis man insisterer på, at tilgangen til ens hverv er at være provokatør (hvilket jo altså på ingen måde behøver at være en generel ting for komikere og da slet ikke lærere, som du selv nævner), må man acceptere følgerne af et verbalt angreb. Det her kunne ligeså godt være sket for Ricky Gervais eller Jimmy Kimmel. Det gjorde det så bare ikke, hvilket jo var meget godt. Alle mennesker har en grænse og hvis man, bevidst, beslutter at gå over den, må man nødvendigvis være forberedt på konsekvenserne. Det er jeg i hvert fald altid selv opmærksom på, hvis jeg siger noget provokerende.
Der er ikke nogen naturlov, der siger, at man ikke skal være voldelig mod hinanden. Tværtimod, vil jeg næsten sige. Vi mennesker er, hvor vi er i dag pga. vold. Sådan er mennesker bare. Det ligger i vores natur at ty til vold. Det ligger dybt i os alle - også dig, også selvom du måske ikke vil stå ved det. Er man tilpasningsdygtig, afholder man sig dog fra det og finder en anden løsning. Fx gennem ord - eller endda dans. Se bare breakdance 🙂 det er opstået i en erkendelse af, at konfrontation er uundgåelig, men atvdet det er fordelagtigt at "slås" på en alternativ måde, hvor man ikke mister tænder. Det gør det bare ikke mindre menneskeligt, stadigvæk at have lyst til at slå tænderne ud på en - og rent faktisk at gøre det. Havde det været mere konstruktivt og underholdende, hvis Will Smith havde frontet på Chris Rock og i stedet udfordret ham til et dance-off? Uden tvivl! Det håber jeg, sker næste gang!
Læg mærke til, at det her blot er konstateringer om menneskets natur og ikke et udtryk for, hvordan jeg nødvendigvis selv gebærder mig. I de få tilfælde i mit liv, hvor jeg har reageret fysisk i stedet for verbalt, har jeg været presset udover kanten fysisk. Der skal meget til, for jeg har en lang lunte, men jeg reagerer meget voldsomt, hvis den ellers lange lunte når bunden.
I det hele taget er det faktisk en rigtigt interessant diskussion, hvordan mennesker reagerer på udfordringer, trusler og fysisk og mental vold.