Jeg synes det er svært med den store fokus på inklusion for inklusionens skyld. Der kommer altid argumenter som der mangler stærke kvindelige rollemodeller osv. Men gennem årene har der jo været rigtig mange fantastiske film og serier med stærke kvinder i hovedrollerne, hvor filmene er fantastiske.
Men jeg synes kæden hopper af når de skriver manuskripter efter at få inklusion/woke agendaen til at være en eller den primære del, og det går ud over historien. Star Wars har jeg set Kathleen Kennedy og produceren været ude og sige at de jo ikke som Marvel filmene kan finde en masse inspiration i tegneserier eller bøger. Så begynder det at blive svært, for der er vel både tegneserier og sindssygt mange bøger om lige netop Star Wars, de kan sikkert finde utroligt meget inspiration.
Personligt irriterer det mig grænseløst at der bliver ændret på historieske personer, så en vikinge konge pludselig bliver til en sort kvinde. Ved at tage kendte franchises folk har et indgående kendskab til og ændre hvordan personer ser synes jeg er trælst. Hvorfor ikke skrive nye film/serier og matche det mod de personer der ønskes, i stedet for at ændre på de kendte.
F.eks. laver de om i den lille havfrue. Jeg er med på at det er godt at have stærke rollemodeller både som pige/dreng/diverse etniciteter, men hvorfor ændre i eksisterende eventyr. Hvorfor ikke bare lave noget nyt.
Nu er The Boys i gang, og den har modtaget ekstremt meget negativitet pga. at sæson 4 er woke. Fair nok, de har sat verdens mest intelligente sorte kvinde ind i serien. Hun er dog samtidigt verdens mest irriterende og meget lidt rationelle kvinde, og hvorfor joiner hun, jo for så kan hun få lov til at gøre en forskel på international niveau, det lyder jo fint. I serien hopper hun med på vognen med det samme og slår uskyldige mennesker ihjel til højre og venstre uden at stille spørgsmål til hvorfor, det virker ikke specielt intelligent.
Tilbage til Roskilde, for sjovt nok havde jeg samme spørgsmål som #0 da jeg så at det skulle baseres på at være lige baseret på køn, er der overhovedet lige så mange kvindelige artister. Eller som en skrev om det samme skulle ske på Copenhell, for der må vel også være en forskel på fordeling alt efter genre. Og får kvinder en fordel alene pga. at være kvinde, eller har der været en række bookere der bedre kunne lide mandlige bands?
Jeg synes det er svært, for jeg køber fint den pointe som en havde tidligere i tråden med at kvinder jo skal have chancen for at udvikle sig. Er næste skridt så at så skal der være x% nonbinære artister, eller x% sorte/asiater. Eller må der kun være bands der er bredt repræsenteret på disse skalaer.
Personligt synes jeg jo at det er dem der skal på en festival og deres smag i musik der skal tilgodeses, og som jeg husker at have set, så har Roskilde da vist været ok hurtige til at sælge alle billetterne, om det så er oplevelsen eller musikken der trækker salget ved jeg ikke. Men musikprogrammet må vel være det primære, så bookerne må da have ramt plet med deres fordeling af køn trods alt.