Jeg kan ikke lade være med at tænke på at alle render rundt og siger "Når vi nu kommer tilbage til normalen, så skal vi det og det og det og det igen.". Jeg tror ikke vi kommer tilbage til normalen. Corona forsvinder ikke fordi vi i DK bliver vaccineret. Eller i EU osv. Den muterer og vaccinerne vil muligvis miste deres effektivitet. Så corona kommer vi til at leve med fra nu af og altid.
Vi kommer til at kigge tilbage på pre-2020 som "Dengang man kunne rejse hvor man ville og gøre som man ville". Det tror jeg er sådan vi kommer til at sidde og sige til vores børnebørn.
Det er konsekvensen af en global verden (er den ganske enkelt blevet *for* global?). Alle dele af verden er afhængige af hinanden og vi rejser overalt. En hurtig spredning af virus kan ikke stoppes. Og SARS-CoV-2 er selvfølgelig ikke den sidste. Og jeg tror også vi får flere at se indenfor de næste 20-30 år.
Med det sagt, så forbliver verden selvfølgelig ikke så lukket som den er nu. Men "tilbage til normalen" tror jeg simpelthen ikke eksisterer. Det er en ny virkelighed, og den skal vi lære at kende og leve i. Og så skal vi selvfølgelig finde en måde at leve på som er økonomisk rentabel. Det vi gør nu kan vi jo ikke blive ved med. Jeg er dog af den opfattelse at vores regering har gjort et rigtig godt stykke arbejde, så må vi rette ind over tid, når vi lærer hvad vi kan og ikke kan som samfund.
Og nu er vi selvfølgelig også blevet obs på det, så næste pandemi kan vi måske håndtere hurtigere, såfremt det kommer til at foregå mens der er generationsoverlap.