Nickell skrev (#299):
Hvorfor er der ikke kæmpe strejker?
Jeg ved godt, at fagforeningerne står svagt derovre, men det er nu, at man bør samle sig og nedlægge arbejdet...
De har selvfølgelig ikke råd til det, men de har heller ikke råd til at lade være... ?
Først kom de efter min kollega, og jeg gjorde intet. Da de kom efter mig, var der ikke flere tilbage til at gøre noget...
Historien vil dømme dem hårdt, men det er en ringe trøst.
Det er ligesom han den gamle brite i en af Michael Moore's dokumentar-film sagde:
"Når folk er fattige og desperate, er de lettere at kontrollere."
Vanlige amerikanske borgere har ikke råd til at betale huslejen. De har ikke råd til at blive raske, hvis de bliver syge. De har ikke råd til en uddannelse. Når de har fået en uddannelse, sidder de i studiegæld i 20 år. At føde et barn på hospitalet koster 82.000 kroner. De får ikke løn under sygdom, og de skal være heldige for at få betalte ferier. Deres politikere tager alle deres skattekroner og giver dem til milliadærer. Og hver evig eneste gang de skal have ny regering, så fortsætter pengestrømmen af skattekroner ud af deres lommer og i lommerne på dem, der i forvejen har det hele - uanset hvem, de stemmer på.
Jeg kan sagtens se, hvorfor mange folk derovre har dem selv og deres familier at tænke på. Deres samfund er nærmest skræddersyet til at holde befolkningen tynget med deres egne, personlige bekymringer og problemer.