#1 Det er faktisk ikke engang et koncept. Det findes. Man kan bygge et rum og mærke det op så fx Quest Headsets kan finde rundt i det og så fungere det bare. Pointen med det er netop at man møder op on location som ved almindelige escape rooms og har oplevelser med sine venner. Ikke tilfældige (eller venner) på nettet.
#2 Man mister selvfølgelig de taktile fornemmelser ved at have ægte komponenter i hænderne, men indlevelsen tror jeg vil kunne laves så hjernen simpelthen glemmer at man ikke rigtig har fat i noget hvis ellers opleveserne blir implementeret så perfekt at det bare føles rigtigt. Fx skal man ikke bare kunne gå igennem et gitter. Eller stikke hovedet ind i et rør for at se en kode som man ellers ville skulle have brugt et spejl til at løse.
#3 Nope. Det er allerede noget der er udvikling på. Jeg stødte på en gut på facebook der, på 4-5 uger, har bygget en VR sal hvor det er meningen at op til 6 spillere kan opleve sammen. Det ser ret fantastisk ud. Han licensere lige nu noget der hedder vrCave, men der findes andre udbydere at disse systemer der har specialiceret sig i forskellige typer spil. vrCave virker som om det mest handler om samarbejde og VRArena er vist desideret team skydespil og krævere lidt større rum end vrCave for at kunne sættes op.
Det er en hel ny verden der er åbnet for mig. Hvis jeg havde haft en en opsparing så var jeg gået igang med at finde et rum at leje et sted og så det her startet op prompte.
Et fysisk escape room tager et stykke tid at omprogramere til at andet spil. I VR kan man gøre det med et tryk på en knap. Et rum er automatisk reset når det loades. Der er ikke noget der blir væk eller går i stykker (Med mindre koden har en bug selvfølgelig).
Det gror hele åndsvagt på mig. Min indre entreprenør skriger på at må få lov til at komme ud og afprøve om det er noget der kunne være en bitness case for i lille DK.
https://www.vrarena.lt/