#17 Ikke helt enig, for jeg har læst flere bøger omkring de emner, og placebo effekten kan i mange tilfælde faktisk gøre folk sundere/bedre osv. Selv studier hvor folk har oplevet den positive placebo effekt under studiet, og fået at vide at de har fået sukkerpiller, så har de efterfølgende stadig vil have pillerne selvom de ved det blot er sukkerpiller. Deres tro på det virker, gør at de oplever de positive effekter de skulle have haft hvis de havde fået det rigtige medicin. Der var et andet studie hvor 3 grupper fik enten det rigtige, en pille kaldet placebo, og sidste gruppe ingenting. placebo gruppen var 50% så effektiv som dem der fik det rigtige medicin - https://www.health.harvard.edu/mental-health/the-power-of-the-placebo-effect
Det virker helt tåbeligt, men der findes utallige studier om sådanne emner. Jeg læste også et omkring folk der troede på gud og der kunne de også måle positive ting ved folk der indædt troede på gud. Det var så mere ovre i at det var oplevelsen og fællesskabsfølelsen der gjorde at disse personer fik positive effekter ud af det.
Som når jeg snakker med svigermor og hun forsøger at forklare mig igen igen omkring homøopati og at det virkelig virker, og jeg forsøger at forklare hende at den del tror jeg ikke på, men at jeg tror på den placebo effekt der kommer ud af det nok kan gøre det virker for hende.
#17 Der er rigtigt at placebo effekt næppe får kræften til at gå væk, men det kan gøre ganske positive ting for det mentale helbred for dem der tror de får noget der hjælper dem.