#22 Generelt skal man nok regne med at bilen er færdig/totalskadet når batteriet dør uden for garantien da rep. prisen hurtigt kan overstige bilens værdi. Lidt ligesom med din gamle mobil, men først efter 10+ år.
De fleste producenter har dog rimeligt lange garantier på batterierne (typisk 8 år) med en nedre grænse for hvor meget det må være degraderet der (typisk 70-80% tilbageværende kapacitet). Så man er sikret i rimeligt lang tid, og chancen for at batteriet dør med det samme efter garantien udløber er nok også lille. Batterierne i de ældste Tesla Model S er ved at være 10 år gamle og de holder stadigt ok, og teknologien til at administrere og beskytte batterierne er kun blevet bedre siden.
Ellers er der langt færre mekaniske sliddele på en elbil så de er væsentligt billigere at vedligeholde. Motoren er designet til at være vedligeholdelsesfri i bilens levetid og slid på bremserne er meget lavt da man motorbremser/regenerer det meste af tiden. Det er blot en anekdote, men dækslid har været meget lavere på min EV end min gamle diesel Mercedes. Det kommer nok også an på hvor tung speederfoden er. På min bil er det service hvert andet år uanset km til ca. 4.000 kr. pr. gang.