Ift. indvendig vs. udvendig gear så ville jeg nok tage indvendig hvis den fast kommer til at stå ude i regn og slud mv. Hvis den står nogenlunde tørt til dagligt under halvtag eller i kælder f.eks. ville jeg ikke være bange for udvendige gear. De er blevet meget mere driftssikre med årene, og når der kun er bagskifter på, er der ikke helt så meget der kan gå galt. Giv det en grundig vask hvert halve år også en klat olie hver måned så burde der ikke være noget bøvl med det i lang tid. Også er det bare en træls følelse at mærke energien forsvinde i det indvendige gear når der er modvind og det går op ad bakke.
Ift. hvilken cykel synes jeg den Trek du linker til ser fin ud, men den er lidt dyr. Specialized Sirrius kan også meget det samme. Og jeg har også som #0 hørt at Koga er solide cykler. Med Avenue betaler du alt meget for brand og et gammelt design i mit hoved.
Personligt ville jeg selv vælge en Canyon Roadlite:
https://www.canyon.com/da-dk/hybrid-cykler/city-bikes/roadlite/roadlite-al-cf/#section-product-grid
Tag den af dem du har budget til. Super value og kvalitetskomponenter hele vejen igennem. Eneste obs punkt er at du nok selv lige skal lave de sidste 10-20% af samlingen når den kommer med fragtmanden, men alt værktøjet du skal bruge er med, og der er fine instuktioner og youtube-videoer til det.