Se #33.
Jeg har ikke kaldt dig eller nogen børnehavebarn noget nedladende. Jeg observerer blot, at det er tankevækkende, hvordan man kan tage noget så komplekst som sult og reducere det ned til chokoladekugler alle kan relatere til.
Og amøben står og får en oprejsning af niveauet som kommunikeres helt bevidst. Ikke at tunge objektive forskningsresultater er egnet til amøben heller, de bliver også forskruet ift. en meget stor Yale undersøgelse(se video).
Det er mærkværdigt.
For når du ser videoen, som jeg har linket til, er der en forskel på noget i stil med (ikke direkte oversat):
At sige: "Jeg fjerner hungersnød i Afrika" – eller det modsatte: "Vi passer på os selv, så må de selv rode med det." Altså et direkte og simpelt svar, som udløser mere politisk opbakning end at sige:
"Det tager 120 år. Jeg skal bruge de mest teknisk dygtige forskere, og nogen skal stilles til ansvar for krigsforbrydelser begået af Vesten."
Det er altså den verden, vi lever i. Vi er ikke interesserede i en løsning – vi er interesserede i tanken om en løsning.
Man kan også tale om kriminalitet i Sverige. Hvem skal egentlig stå til ansvar (udover de kriminelle)? Hvorfor stemmer folk på dem, der råber "de skal smides ud", frem for dem, der rent faktisk gør noget – eller dem, der har en langt mere bæredygtig løsning?
Så kritikken, som videoen bærer, er netop, at folk i dag ser verden ud fra simple perspektiver. Fordi vi – i bogstaveligste forstand – ikke er gearet til andet.
Det var lidt opfordring til iagttagelse(fænomenologi) snarer end at påtage sig en holdning(som vi igen og igen tvunget ud i).