Jeg ser det som en omgang tudesang i medierne. Ok, der var 5.6million mennesker i DK i 2013, og 5.932m i 2023, jeg hører ikke de klager over de 300k flere folk der pludselig køber ind.
Og taget ud fra at folk køber mindre mad, gør jo ikke nødvendigvis at deres samlede indkøb bliver mindre værdimæssigt. Hvis de ændrer kostvaner og spiser sundere, koster det sikkert lige så meget som før, og så taber de ikke penge på det. Og uden at generalisere, så tænker jeg også at der er flere der i kategorien har taget de nemme løsninger og også lagt en del af deres mad forbrug på fastfood løsninger, som ikke tæller i hvad købmanden får.
Så enig med #8.. spis en tudekiks.
Det er jo ikke som om at supermarkederne har nappet meget af bagernes omsætning ved at lave bakeoff..
Mit gæt er jo også at hvis de forskellige kæder ikke gik så hårdnakket efter at konkurrere mod hinanden ved at ligge butikker så tæt på hinanden som de gør, så ville der også være mere omsætning i hver eneste butik, og større fortjeneste for dem. I den lille forstad jeg bor, har vi både Meny, Rema og Netto. og 4 min væk ligger der endnu en Rema, 5-6 min væk ligger der en Spar, Netto, Lidl og to 365'ere. Så det er jo ikke fordi der mangler indkøbsmuligheder.