Apropo dansekultur, så er der sket en forandring som påvirker mulighederne for at danse hver evige eneste Tor/Fre/ og Lørdag, kontra mulighederne for bare 2-3 årtier siden.
Dansestederne blev reduceret til et minimum (her taler jeg som sådan ikke KBH, men overalt i provinsen / og det ganske danske land "udenom").
Før i tiden, som i 1980'erne/start 90'erne (og før de år), ja der var bevillingerne til at holde åbent langt ud på natten placeret ved diskotekerne + danserestaurationerne. Her i min provinsstad, var der som eksempel kun 1 lille vinstue som havde bevilling til at holde åbent efter 2400, (til kl 0500), mens ALLE andre steder som eks. brune værtshuse/cafe'er, skulle lukke kl midnat. Det bevirkede af natur at byens nattelivsgæster var "tvunget" til at gå på diskotek eller danserestauranter, da vinstuen ikke kunne holde aften/nattens gå i byen publikum på 1500-2000 gæster.
Op igennem 90'erne, samt specielt starten af nullerne, blev dette ændret (nat bevillinger blev givet til "alle"), og mange steder i dag har derfor åbent til kl 03/0400/0500 ud på natten. Cafeerne og andre små steder, holder derfor i dag publikummet kørende hvor de er - og Diskoteker er i takt med dette blevet reduceret til et minimum i dagens Danmark. Fint nok ift. at "ingen" har på den måde monopol på bevillingerne, men en af affekterne jeg har lagt mærke til, er at det i takt med at man nu ikke går på diskotek/danserestauranter med store dansegulve og DJ's / bands mere, ja så har det pr. natur påvirket dansekulturen.
Har jobbet i restaurationsbranchen i 10 år fra 88-98 rundt "overalt" i DK, så bemærkede meget den udvilking - også det at vi i dag ikke har professionelle DJ's / diskoteker i en grad som tidligere - dog en "bi-ting" af info, men bare baggrunden til at jeg har lagt mærke til det, samt det jo også rører mig ift. aspektet at danse 🙂
Jovel, har små cafeer et lille hjørne hvor 10 mennesker danser rundt :=) Og ganske vidst er der et lille lokalt Crazy Daisy eller lignende (som iøvrigt også er meget småt ift. tidligere dages større diskoteker/danserestaurationer) men det er som sagt altså intet til sammenligning som tidligere 🙂