Emilsa skrev (#10):
Utroskab er nedern, men man skal ikke blande sig i det... Medmindre man står den forudrettede nært og ikke er synderligt tæt knyttet til forudretteren... Står man midt imellem skal man ikke røre det med en ildtang, det kan give bagslag på ni millioner forskellige måder og hvad end der sker er man efterfølgende implicit i begivenhedsforløbet..
man kan desuden på ingen måde sammenligne vold med hvad to sammentyggende mennesker vælger at gre sammen. Ej heller selv om der er sårede partnere på begge sider af samkvemmet. Det ligger folk frit for at bolle med hvem de vil hvis de vil. Det ligger ikke folk frit for, at tæske løs på andre
Har du samme holdning til hvis en random person stjæler fx en cykel, udøver tyveri i en butik, sviner en kassemedarbejder, eller overfuser folk pga hudfarve, seksualitet, osv? Er holdningen her også "Ja, det er lidt nederen, men det skal man ikke blande sig i, da udfaldet potentielt set kan eskalere og blive værre"?
Jeg er med på at utroskab og vold ikke er det samme, som i samme handling. Der er dog nogle fælles træk, ved at der er tale om grundfølelser hos "gerningspersonen" som har fået lov at vokse sig store, hvorefter personen vælger at handle på et impuls af denne. Som skrevet tidligere, så forstår jeg udmærket godt følelserne der ligger bagved, dog er det efter min mening det at personen handler på følelsesimpulset, som er problemet. Der hvor jeg ikke forstår forskellen i argumentationen er at det er nogo at handle på et vrede impuls og slå, eftersom det medfører et offer, dog er det helt fint at handle på liderlighedsimpulset og knalde udenom, selvom dette ligeledes medfører et offer. Der hvor den for mig stikker helt af, er når det ligefrem i radien bliver opreklameret som om at det er en god idé, lidt i samme boldgade som kviklån og gambling.
I forhold til din holdning med at alle kan bolle med hvem de har lyst til, så længe de involverede bollepartnere er enige om dette, så glemmer du den vigtigste person i ligningen, nemlig offeret - den som står tilbage og får sit liv ødelagt, fordi partneren vælger at være egoistisk. I tilfælde af at du er typen som ville skride til handling og blande dig ift. det som jeg starter dette indlæg med, hvad er så din grund til hvorfor du mener at man ikke bør blande sig i utroskab? Mener du ikke at der er et offer, eller hvordan skal det forståes?