#122 CS transfers handler primært om at få aktierne til at være i dit navn, frem for at være i din brokers. Du ejer teknisk set ikke noget som helst når du handler via en broker. Det gør Cede & Co. Din broker giver dig en IOU, og vil måske, måske ikke, give dig nogle af de samme rettigheder som en bona fide shareholder har.
Kun ved at lave Direct Registration hos det givne firmas transfer agent kommer aktierne over i dit eget navn, og du vil blive anderkendt som en share holder, og kan nyde de fordele dette måtte have.
Ud over ejerskab, så gør Direct Registration også en anden ting; Den fjerner aktien fra DTCC's system, således at DTCC's medlemmer ikke kan låne den, og derfor ikke kan bruge dine aktier til at skade aktie kursen på dine aktier i så høj grad. Det ser vi i øjeblikket på GameStop, hvor Dark Pool %'en er faldet kraftigt efter aberne er begyndt at flytte deres aktier over i eget navn. Tesen er at der er færre overall certificerede aktier i DTCC's system (De kan ikke lave nye shorts med syntetiske shares), hvorfor der er mindre mulighed for at lave dark pool internalizing end der har været tidligere.
Da ComputerShare's account system er rimeligt basic, så kan vi se at omkring 200.000 nye accounts er blevet skabt de sidste par uger, så der er gang i den over i USA.
For at svare på dit spørgsmål, så nej - det har jeg ikke gjort endnu. Primært fordi Saxo har et 1000 euro gebyr for direct registration af amerikanske aktier, så jeg ville skulle lave en ny broker account hos Interactive Brokers og flytte shares derover først. Det har jeg ikke rigtigt fået taget mig sammen til endnu.
Men ideen omkring infinity pool tiltaler mig, så det kan godt være jeg bliver nød til at få smidt en slat på et par hundrede aktier i pool'en på et tidspunkt.