#417 Jeg er meget uenig i CEPOS' udlægning af hvad der vil ske hvis man satte grænsen op eller sænkede topskatten i procent.
Jeg ville ikke arbejde mere, for jeg er ikke timebetalt, og arbejder i øvrigt mere end de 37 timer min kontrakt siger allerede, hvorfor der ikke vil være en magisk produktions gevinst i mit tilfælde. Jeg kunne tænke mig til, at andre i en ligende situation som funktionære heller ikke ville det, for de har samme arbejdsliv i grove træk.
Så det eneste der ville ske ville være at staten gik glip af pengene, og at vi fik mere til forbrug eller opsparing så vi rigtigt kan hjælpe inflationen med at vækste, eller yderligere skævvride samfundet via renters rente effekten.
Derudover er der en tendens i folks opfattelse om topskatten at det er en stor byrde - det syntes jeg ikke. I mit tilfælde er topskatten lige godt 10% af min samlede skatteforpligtigelse til næste år f.eks. Jeg ligger selvfølgelig også kun omkring top 5% i indkomst hierakiet, så der er sikkert nogle der ligger tættere på top 1% der har en anderledes fordeling, og derfor en anden holdning til det.