Forside Fora Off-topic Kan en virksomhed krĂŠve kontoudtog?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    zyDocx
    Rusher
    • E-peen: 247

    En lang historie kort. Jeg havde for et par mdr. siden handlet hos Elgiganten, hvilket resulterede i at de bl.a. trak 69 kr. for et PS4 spil som jeg havde bestilt. Alt gik op i hat og briller, hvor de fÞrst talte om at de ikke havde det pÄ lager og senere sendte det, uden at det dog stod til at blive sendt.
    Efter ca. 1-2 mdr. (og ~3 timers kontakt med inkompetente medarbejdere) med “vi beklager, og vi fikser det nu”, uden at der dog skete det vilde, bad jeg dem om at overfĂžre belĂžbet tilbage, hvilket de accepterede. Et par dage senere kigger jeg pĂ„ min konto og kan se at de kun har overfĂžrt 30 kr. (jeg tror at de mener at de resterende 39 kr. er porto, dog er spilprisen 69 kr.) Jeg klager igen igen, de undskylder igen igen og lover at overfĂžre de resterende 39 kr. En uge senere er disse fortsat ikke dukket op, hvortil jeg igen klager.

    Pengene dukker op et par dage senere, dog har jeg i mellemtiden nÄet at klage til deres klagemail, da jeg pÄ dette tidspunkt har brugt en masse tid pÄ denne principsag.

    Mail fra Elgiganten
    ——————————————————–

    Hej Thomas,

    Tak for din mail.

    Jeg er rigtig ked af dit forlĂžb i forbindelse med dit kĂžb. Det er bestemt ikke vores hensigt.
    Jeg kan se at din ordre er blevet krediteret, og at pengene er ude af vores system og dermed pÄ vej til dig.
    Hvis du mener at de 39 kr. ikke er kommet ind pÄ din konto, vil jeg bede dig om at sende et billede af dit kontoudtog sÄ vi kan tage et kig pÄ det.

    Hav en dejlig dag.

    Med venlig hilsen / Kind regards
    Emma
    Elgigantens Kundecenter
    ——————————————————–

    Mit svar:
    ——————————————————–
    Hej Emma,

    Jeg kan hermed bekrÊfte at de sidste 39 kr. er modtaget. De ankom pÄ min konto i gÄr.

    For en god ordens skyld vil jeg lige nÊvne at jeg principielt ikke ville finde det rimeligt at skulle udlevere mine kontoudtog til jer, eftersom jeg jo heller ikke beder dig om at fremsende Elgigantens kontoudtog til mig. At bede mig om at sende kontoudtog svarer til, som jeg ser det, enten at antage at jeg forsÞger at snyde jer for 39 kr., eller at antage at jeg er for dÄrligt fungerende til at aflÊse om der er ankommet 39 kr. pÄ min konto. Set i forhold til at jeg har smidt relativt mange penge efter jeres butik over de seneste ~10 Är, hvorefter jeg her ~10 Är senere skulle forsÞge at franarre jer 39 kr., og den vej igennem skal dokumentere at dette ikke er tilfÊldet, finder jeg ikke behageligt.

    Jeg finder det dog problematisk at det har taget sÄ lang tid at fÄ ryddet op i det her.

    Vh Thomas
    ——————————————————–

    Her kommer sÄ mit spÞrgsmÄl:

    Principielt Ăžnsker jeg ikke det, eftersom jeg jo heller ikke beder Elgiganten om at dokumentere med kontoudtog at de rent faktisk har overfĂžrt belĂžbet. Kan en virksomhed krĂŠve dette? Hvad ville havde vĂŠret endgame i denne sag, hvis ikke pengene ankom pĂ„ min konto? Skulle jeg havde anmeldt dem til politiet for tyveri, eller hvad gĂžr man som privatperson? 😀

    Jeg ved godt at det er smĂ„penge, dog er det princippet i det som interesserer mig 😀

Viser 10 svar - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Jeppe
    Rusher
    • E-peen: 365

    Ah, det har jeg lidt svÊrt ved at se at de skulle kunne bede om. Du er jo nÞdt til at slette alt derfra for at gÞre det anonymt, og sÄ kan de alligevel ikke bruge det til noget.

    Du kan jo bede dem om et kontoudtog fra deres konto? 🙂

    #2
    Kenkari
    Moderator
    • E-peen: 3,819

    Det eneste jeg ville give dem, ville ikke vĂŠre et kontoudtog, men hvertfald i min bank, kan jeg Ă„bne den enkelte post, og dermed kun have den “aktiv”, om man vil. Det burde vel vĂŠre nok for dem.

    #3
    Nickell
    Moderator
    • E-peen: 2,106

    Principielt nej.

    Men hvis jeg selv skulle lĂžse denne situation, sĂ„ ville jeg vise min netbank frem for vedkommende nede i butikken. Jeg sender dog ikke kontoudtog til en virksomhed, og som flere pointerer; de kan bare vise deres kontoudtog frem…

    #4
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • E-peen: 387

    Det er utroligt sÄ meget energi man nogle gange skal bruge.

    Jeg vil ikke mene det er dig der har dokumentationsbevisbyrden.

    #5
    Ghidora
    Rusher
    • E-peen: 1,458

    De mÄ sku da sende bevis for at de har overfÞrt pengene ikke omvendt!?

    #6
    zyDocx
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 247

    Nu er sagen heldigvis afsluttet, sÄ den vej igennem har jeg ikke mere udestÄende med Elgiganten. Jeg forstÄr dog ikke hvorfor det skulle tage sÄ lang tid, samt vÊre sÄ besvÊrligt. Jeg havde af flere omgange bedt om at blive kontaktet af deres ledelse, eftersom jeg Þnskede at klage over forlÞbet, hvilket ligeledes blev ignoreret.

    #7
    Kamala
    Rusher
    • E-peen: 84

    De har sgu nogle sjove krav engang i mellem i det foretagende. For mange Är siden, skulle jeg have udbetalt differencen ved en forudbestilling, som de sÄ dumpede prisen pÄ med det samme som mit kÞb var afsendt.

    SÄ opdager jeg, at de har refunderet hele belÞbet. Dette gÞr jeg opmÊrksom pÄ, hvor de sÄ efterfÞlgende beder om kontonr og udlÞbsdato.

    Dette fÄr de et stort klingende nej til.

    #8
    ElSenator
    Rusher
    • E-peen: 578

    De kan nok krÊve hvad de vil sÄ lÊnge det de krÊver ikke er ulovligt. Og det kunne jeg ikke forestille mig det er. Men det er da hamrende dÄrlig stil og fuldstÊndig elendig kundeservice. Det der lyder jo som om du har ringet til et forsikringsselskab og ikke en butik.

    #9
    VampiricEye
    Rusher
    • E-peen: 4,099

    Det er da en absurd ting at bede om. Jeg ville aldrig vise mit kontoudtog til Elgiganten. Det rager da ikke dem, hvad jeg brÊnder penge af pÄ.

    #10
    Ghidora
    Rusher
    • E-peen: 1,458

    Det mÄ da vÊre virksomheden der har bevisbyrden for at have lavet en overfÞrsel, ikke kunden der skal bevise det modsatte?

Viser 10 svar - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...