Tidligere video-producer hos Eurogamer, Chris Bratt, brĂžd for et par Ă„r siden ud og dannede Youtube-kanalen, People Make Games. De fokuserer primĂŠrt pĂ„ de lidt mere skĂŠve historier fra branchen. I seneste video fokuserer de pĂ„ crunch, hvilket der er snakket meget om og gjort meget lidt ved. Netop derfor er PMG’s video interessant, for vinklen er en anden, end vi er vant til. Det vender vi tilbage til.
For ja, der er snakket meget om crunch. Specielt de store triple-A udviklere har fĂ„et pĂ„ puklen for at sĂŠtte release dato over deres medarbejderes helbred. Overarbejde er Ă©n ting – det kan vĂŠre svĂŠrt at undgĂ„ et par uger, hvor man lige giver den en ekstra skalle op mod en deadline. Og sĂ„ lĂŠnge det hĂžrer til sjĂŠldenhederne og medarbejderne kompenseres, og i det hele taget respekteres gennem forlĂžbet, sĂ„ vil de fleste nok mene, at det er acceptabelt, uanset branche.
Men det vi er vidne til i spilbranchen er i en liga for sig. Og de ved det godt. SĂ„ hvad er lĂžsningen, nĂ„r Jason Schreier kommer forbi og stiller kritiske spĂžrgsmĂ„l? Simpelt: De udliciterer da bare deres crunch til nogle mindre spilfirmaer, hvor man ansĂŠtter unge, hĂ„befulde talenter. Derefter nedbryder man dem langsomt via psykisk tortur og konstant, og ofte ubetalt, overarbejde. Men siden de er hyret ind udefra, og sĂ„ lĂŠnge man ikke stiller spĂžrgsmĂ„l, sĂ„ har man jo succesfuldt flyttet problemet – eller i hvert fald lukket begge Ăžjne for det. Shhhh!
Og det er netop fokus i PMG’s video, som du kan se herunder. Jeg anbefaler at se den til ende, fĂžr man kommenterer pĂ„ problematikken. Det var lidt af en ĂžjenĂ„bner – i hvert fald for undertegnede,
Forside › Fora › Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…
Tidligere video-producer hos Eurogamer Chris Bratt brÞd for et par Är siden ud og dannede Youtube kanalen People Make Games. De fokuserer primÊrt pÄ d
[LĂŠs hele nyheden her: Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…]