Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…

Tidligere video-producer hos Eurogamer, Chris Bratt, brĂžd for et par Ă„r siden ud og dannede Youtube-kanalen, People Make Games. De fokuserer primĂŠrt pĂ„ de lidt mere skĂŠve historier fra branchen. I seneste video fokuserer de pĂ„ crunch, hvilket der er snakket meget om og gjort meget lidt ved. Netop derfor er PMG’s video interessant, for vinklen er en anden, end vi er vant til. Det vender vi tilbage til.

For ja, der er snakket meget om crunch. Specielt de store triple-A udviklere har fĂ„et pĂ„ puklen for at sĂŠtte release dato over deres medarbejderes helbred. Overarbejde er Ă©n ting – det kan vĂŠre svĂŠrt at undgĂ„ et par uger, hvor man lige giver den en ekstra skalle op mod en deadline. Og sĂ„ lĂŠnge det hĂžrer til sjĂŠldenhederne og medarbejderne kompenseres, og i det hele taget respekteres gennem forlĂžbet, sĂ„ vil de fleste nok mene, at det er acceptabelt, uanset branche.

Men det vi er vidne til i spilbranchen er i en liga for sig. Og de ved det godt. SĂ„ hvad er lĂžsningen, nĂ„r Jason Schreier kommer forbi og stiller kritiske spĂžrgsmĂ„l? Simpelt: De udliciterer da bare deres crunch til nogle mindre spilfirmaer, hvor man ansĂŠtter unge, hĂ„befulde talenter. Derefter nedbryder man dem langsomt via psykisk tortur og konstant, og ofte ubetalt, overarbejde. Men siden de er hyret ind udefra, og sĂ„ lĂŠnge man ikke stiller spĂžrgsmĂ„l, sĂ„ har man jo succesfuldt flyttet problemet – eller i hvert fald lukket begge Ăžjne for det. Shhhh!

Og det er netop fokus i PMG’s video, som du kan se herunder. Jeg anbefaler at se den til ende, fĂžr man kommenterer pĂ„ problematikken. Det var lidt af en ĂžjenĂ„bner – i hvert fald for undertegnede,

Forside Fora Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…

Currently, there are 0 users and 0 guests visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    ElSenator
    Rusher
    • E-peen: 579

    Tidligere video-producer hos Eurogamer Chris Bratt brÞd for et par Är siden ud og dannede Youtube kanalen People Make Games. De fokuserer primÊrt pÄ d
    [LĂŠs hele nyheden her: Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…]

Viser 14 svar - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Steadi
    Rusher
    • E-peen: 329

    UlÊkker forretningspraksis, mÄ jeg sige. Jeg sad bagefter og tÊnkte hvordan man kunne prÞve at rette op pÄ det, men jeg kom ikke umiddelbart pÄ nogle gode bud.

    Jeg tror dog, at crunch blandt spilindustrien mĂ„ske er nemmere at overse fordi, at alle “jo bare sidder foran computeren”. DĂ„rlige arbejdsforhold pĂ„ fabrikker tĂŠnker jeg “sĂŠlger” bedre. Og er nok ogsĂ„ langt vĂŠrre. Men nu er videoen jo om dĂ„rlige arbejdsforhold i spilindustrien.

    Jeg sÄ gerne selv, at der kom pres pÄ udviklerne for at sikre gode arbejdsforhold i hele deres produktionskÊde.

    Er gamere mere ligeglade end den gennemsnitlige forbruger? Ingen anelse.

    #2
    ElSenator
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 579

    #1, Jeg tror vi vil se et skred i det snart. CDPR fadÊsen viser ret tydeligt, at det er uholdbart, ogsÄ Þkonomisk, at udvikle spil af den stÞrrelse (ja, det tjente godt, men kunne have tjent langt bedre uden al polemikken, vil jeg mene), under de forhold. Firmaerne / spillene kollapser under deres egen hype. De imploderer nÊrmest uanset hvad slutproduktet er eller bliver.

    En trend jeg dog virkelig ikke kan lide, er hvordan internettets hate-machines bliver mere og mere fremtrÊdende i medie-billedet. Shitstorms rammer sjÊldent de rigtige. Faktisk rammer de netop de mennesker der allerede ligger ned. Og de er nÄdeslÞse! Det er hamrende ulÊkkert at vÊre vidne til det had der er i ALLE posts fra CDPR lige nu. Folk opfÞrer sig som aber.

    Jeg tror triple-A mÄ sadle om. Enten mÄ de gÞre mere brug af procedurisk genereret indhold. Eller ogsÄ hele triple-A idéen simpelthen skrottes. Vi ser jo alligevel at det i hÞjere og hÞjere grad er smÄ indie-spil der driver branchen frem. Det bedste nylige eksempel er Valheim. Jeg tror ikke de cruncher, uden at vide det. Og alligevel leverer de et nyskabende spil der vil blive spillet i hundredvis af timer. Hvad er det der gÞr GTA, Cyberpunk eller RDR sÄ meget bedre at arbejdsforholdene kan retfÊrdiggÞres?

    #3
    knekker
    Rusher
    • E-peen: 1,073

    Det bedste nylige eksempel er Valheim. Jeg tror ikke de cruncher,

    Hvor fra ved du det?

    #4
    Romby
    Rusher
    • E-peen: 29

    #3 ved ikke om vi kan ligge store AA titler i graven endnu. De har jo stadig massere af success. Er selv slet ikke til dem. Synes kun det er mindre studier der tror satse pÄ spÊndende spil ideer. Tarkov, Squad, Kerbal Space Program, Rust og Mount and Blade er de eneste spil der har interesseret mig de sidste mange Är. Men jeg tror altsÄ ogsÄ der er nok overtid hos de smÄ studier.

    #5
    ElSenator
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 579

    #3, Jeg skriver ikke at jeg “ved det”? Jeg skrev at jeg ikke tror de cruncher. I deres seneste update pĂ„ Steam skriver de, at deres lille team glĂŠder sig til at komme pĂ„ arbejde hver dag. SĂ„ udled hvad du vil af det.

    #4, Ja, overtid tror jeg alle har i ny og nĂŠ. Forskellen ligger i:

    1. Hvor meget / ofte
    2. Om de kompenseres
    3. Om de gĂžr det af fri vilje
    4. Om der er en usund kultur omkring det

    #6
    StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

    ..SĂ„ det var IKKE kun slaver, der byggede pyramider? :-O

    #7
    knekker
    Rusher
    • E-peen: 1,073

    I deres seneste update pÄ Steam skriver de, at deres lille team glÊder sig til at komme pÄ arbejde hver dag

    Jeg brÊnder for mig job og glÊder mig ogsÄ hver dag til at komme pÄ arbejde, selv om jeg cruncher alt for ofte i min branche.

    #8
    ElSenator
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 579

    #7, SÄ handler det vel om definitionen af crunch. For mig personligt er der forskel pÄ normalt overarbejde og crunch. Overarbejde er noget mange brancher har, helt naturligt, op til deadlines. Det er ofte her man prÊsterer bedst, hvis man har et arbejde man kan lide.

    Crunch derimod er der hvor det er blevet en nĂŠsten permanent tilstand, der trĂŠkker sig over mĂ„neder, hvis ikke halve eller hele Ă„r. Hvor folk nĂŠrmest bor pĂ„ arbejdet, familien falder fra hinanden og hvor folk kĂžres mentalt i sĂŠnk grundet en usund “Du vil jo gerne vĂŠre med i klubben, ik?” kultur.

    #9
    Noize
    Rusher
    • E-peen: 177

    #8 medarbejderne har jo i sidste ende ogsÄ et ansvar for dem selv.

    Hvis de ikke accepteredede det var det jo heller ikke et problem.

    FÄr de overtids betaling for deres crunch arbejde?

    #10
    VampiricEye
    Rusher
    • E-peen: 3,946

    #9 Med i den ligning skal du lige have, at det ikke er alle lande, der har det samme sikkerhedsnet som Danmark. SĂ„ mĂ„ske har medarbejderne ikke altid samme mulighed for at sige “fuck det her”, hvis det er mere essentielt, at de beholder deres job.

    #11
    Deadmeat
    Rusher
    • E-peen: 362

    #10: jeg kunne godt forestille mig at spil branchen sÄdan globalt det kunne vÊre et ret koldt sted at vÊre med den slags. Mon ikke der stÄr mange klar i kulissen til at overtage ens job, hvis man nu bliver for besvÊrlig overfor sin arbejdsgiver.

    #12
    Emilsa
    Rusher
    • E-peen: 1,368

    #11 – det er et godt eksempel pĂ„ at den ny teknologi og de forandringer den har medfĂžrt, nĂždvendiggĂžr at der tages spadestik til en transnational fagbevĂŠgelse. Gerne som sektor forbund frem for fagforbund og som kan organisere prĂŠkariatet. Hvis ikke vi skal ende med et IT-proletariat der i kĂ„r og arbejde minder om det 19Ă„rhundredes industriproletariat.

    #13
    ElSenator
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 579

    #9, Jeg er sĂ„dan set enig i langt de fleste tilfĂŠlde, men jeg tror lidt det er at neglicere de psykologiske mekanismer der er i spil. Hvis man stĂ„r i situationen, hvor du har et job du hĂ„ber kan kickstarte din karriere, og der er en kultur omkring det, med en direktion som taler pĂŠnt om dem der yder mest – sĂ„ tror jeg man passer ret meget pĂ„ med at stille sig pĂ„ sidelinien.

    #14
    Bams
    Rusher
    • E-peen: 358

    Jeg er enig i kritikken, men pĂ„ den anden side fremstĂ„r videoen ogsĂ„ en smule ensidig? Man bĂžr nok ogsĂ„ sammenligne arbejdsforholdene for en Malaysisk arbejdsplads med en anden gennemsnitlig arbejdsplads i samme land – og ikke eksempelvis arbejdsforholdene i Danmark.

    Og jo, det ville klÊde Activision at bruge levarandÞrer med ordentlige arbejdsforhold. Men hvad er det i Malaysia? Bare i mit eget hjem har jeg masser af teknologi som givet er frembragt under lignende forhold i samme region, sÄ alt imens jeg synes det er forkert, sÄ fÞler jeg mig ikke berettiget til at moralisere over det :/ Det er en svÊr nÞd at knÊkke i en globaliseret verden.

    PS. det er godt nok i Þvrigt svÊrt at forstÄ, at det netop var Warcraft 3 Reforged der krÊvede sÄdan en sÊrlig indsats(med tanke pÄ at det var det ringeste spil i 2021

    • Dette svar blev ĂŠndret 4 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af Bams.
Viser 14 svar - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...