Paybacktime skrev (#98):
Jeg har ikke brug for kontant at blive trukket ud af oplevelsen pga af referencer til de trælse irl begivenheder vi får tudet ørene fulde af hvert andet øjeblik.
Hvad er det egentlig helt præcist, der trækker dig ud af oplevelsen?
Nu vil jeg ikke spoile for dem der læser med, så bruger et andet eksempel.
I Wheel of Time serien ændrer forfatterne både udseende, etnicitet og baggrundshistorie på Perrin, en af seriens vigtigste karakterer. Resten af historien hænger mindre sammen pga ændringerne de vælger at implementere, og bliver et irritations moment der vokser sig større som serien skrider frem og den viger længere og længere fra originalen.
Mit andet eksempel fra før med at sætte en hvid mand til at spille MJ eller Martin Luther King ville også trække mig så meget ud af oplevelsen at jeg ikke kunne nyde serien ordenligt.
Det eneste ønske er bare, at de ligger sig så tæt op af det originale materiale som muligt. Hvis man er stor fan at et univers eller en bestemt person, så ser man det bare helst portrætteret på mest akkurat vis.
Det behøver slet ikke være lgbtqia+ der hiver en ud af oplevelsen. Det er bare store afvigelser fra den oprindelige historie der ærgrer mig. Jeg har aldrig læst GoT fx, så om the mountain havde været en sort kornfed dværg, eller Jon Snow en asiatisk transkønnet så kunne jeg ikke være mere ligeglad, for jeg skulle kun forholde mig til det univers der er vist på skærmen.