Havde skrevet en længere besked igen, men den er forsvundet efter en redigering...
Men TLDR: Nej katte har ikke behov for at færdes frit længere, det er en myte og her er et af få links om det: https://www.dyrefondet.dk/oplysning-om/myter-om-katte/katte-trives-ikke-altid-bedst-ved-at-komme-ud/
"En kat gør ingen fortræd" Jo, den kan sagtens gøre andre dyr fortræd, både kaniner, høns, duer, små papegøjer og så videre det er sjældent de gør en hund fortræd men i og med de mindre hunde er blevet så populære så her der også været episoder hvor katte har været efter hunde der sådan set bare beskyttede "deres" grund.
Kattelort i sandkassen er et problem i og med børn leger deri, kattelort i et grøntsagsbed kommer hurtigt til at lugte meget slemt hvis det har været en solskinsdag som i den sidste uges tid. Det er et problem... bare fordi man ikke kan se den som en hundelort er det ikke ensbetydende med det er ok... (Og jo hundeejere der ikke samler op er også nogle spader men fordi nogen gør noget dumt betyder det jo ikke vi andre også bare skal gøre det vel?)
#31 Det jeg har set med volierer har ofte været med en kattelem ud til volieren så den har fri adgang dertil. Vi har ikke selv kat pt. vi har kun en hund da vi kun må have et enkelt husdyr i den lejlighed vi bor i lige nu. Skulle vi flytte i hus igen og have kat ville det dog blive en sådan løsning med voliere og en kattelem dertil så katten selv kunne hoppe derud.
Som sagt så er det meget forskelligt hvad man har lyst til, man skal bare være opmærksom på der altså også er regler der gælder for at have kat, det er desværre ikke alle katte der "nøjes" med at få en behandling som #25 oplevede, der findes nogle tosser derude, skulle man opleve naboer der brokker sig må man jo så også som dyreejer være moden nok til at tage den derfra og evt. undskylde fremfor at begynde at brokke sig fordi "Min kat skal have lov til at færdes frit det skal respekteres! Men jeres private grund skal min kat have lov til at færdes i uanset om i kan lide det!" Hvilket netop bare kører det op i en spids.
Personligt har jeg ikke problemer med en kat der kommer forbi, det er mere vores hund, som sagt er der regler der hører med, følger man dem er det super, følger man dem ikke bør man efter min mening også acceptere de ting det kan medfølge uden at brokke sig bagefter, som tidligere nævnt havde vi en gut i byens facebook gruppe der brokkede sig over hans kat blev fodret af andre og derfor havde dårlig mave meget ofte, men det er nu den risiko man må tage hvis man ikke holder katten hjemme som man egentligt skal. Men det er stadig en meget stor del af kulturen/normalen herhjemme at katte skal færdes frit og har et enormt behov herfor. Og i og med det er folks kæledyr så koger følelserne også tit over fordi der er mange der nu om dage heller ikke er gode til at sige "Okay det var jeg ikke klar over, min fejl".
Og så blev det til et længere svar igen 😀