#78 Ja, nu når du nævner det, kan jeg faktisk også huske at det var en ting. Både den du referer til, og der var en anden rigmand der havde haft lånt penge i banken og satset stort i Bavarian eller andet, og blev tvunget af banken til at sælge pga. ikke realiseret gevinst.
#81 Enig, om end der er faktisk en ekstra parameter, her tænker jeg på hvor godt samfundet kører, skoler, sundhed, veje, kommuner, dagpasning, ældrepleje osv. Og der er jo ingen tvivl om at der er den rigeste del af befolkningen også med til at betale en relativ stor del af kagen. Jo bedre samfundet kører, jo nemmere burde det også være at sige pyt for befolkningen i den nedre del, og se igennem fingre med at nogen har flere penge end andre.
Top 1% betaler jo ca. 10% af gildet,
Top 10% betaler 25-30%
Det er jo ikke ubetydelige summer.
Da jeg havde erhvervsøkonomi i skolen brugte læreren eksempelt med 10 personer der gik ud og spiste og fik en regning på 100kr for maden, og de skulle betale på samme måde som skattesystemet fungerede. Dvs. de første 3-4 stykker spiste gratis, og så steg det indtil den rigeste så betalte 50-60kr af regningen. Så en dag fik de 20kr rabat, og ville fordele rabatten efter samme model, men da de fattige ikke betalte, fik de ikke del i rabatten. Så blev de sure på den rigeste for han fik mest ud af det, hvorefter han blev sur og ikke gad at være med længere. Så da de 9 var ude og spise næste dag, og regningen kom, så var der pludselig 50-60kr af regningen der manglede at blive betalt, så de ikke havde råd.
Som med alt andet er der jo variationer og forskellige vinkler. Essensen med den historie er jo egentlig bare en forlængelse af lige meget hvad der bliver gjort rammer tiltag skævt. Som hvis top skatten blev sænket. Det er også derfor de fleste hurtigt kan blive enige om at hvis man hæver bundfradraget, så er det typisk det der rammer bredest og mest ens. At historien kun er en historie er jo lidt at de rigeste jo ikke "bare" forsvinder fra bordet, jo nogen vil måske smutte til udlandet eller gemme deres formuer, som de jo nok allerede gør i et vist omfang.
Sikke en smøre, det jeg ville frem til var egentlig bare at det er fint at der også er nogle der har høje indtægter og bidrager meget til statskassen. Det har ingen betydning for mig om de har 10-100 eller 1000vis af millioner stående på kontoen, heldigt for dem, og der er vel en årsag til at de har tjent dem.