Forside › Fora › Off-topic › Køb eller leasing af bil? › Svar til: Køb eller leasing af bil?
- E-peen: 89
Jeg købte for 1½ år siden en bil med præcist samme kriterier, altså 100 km til arbejde om dagen, bil nr. 2 og lidt små ture ud over det.
Jeg kom fra tog frem og tilbage, og endte med benhårdt at gå efter den billigst mulige løsning. Valget faldt på en næsten ny brugt Picanto Advance. 98k i indkøb og ok med udstyr, lave driftsomkostninger og stadigt 5½ års garanti. Den kører egentligt også udemærket, men den lille motor er klart et kompromis til pendling. Hvis man ikke kan leve med de 70 hk, kan man købe en lidt ældre eller dyrere bil med større motor og leve med højere samlede driftsomkostninger.
Jeg synes ikke leasing giver mening her med lille bil der kører så mange km. Det bliver simpelthen for dyrt i månedlig ydelse. Jeg gav 19k i udbetaling og har 1.100 kr. i afdrag pr. måned over 7 år. Med 20-25k km om året er du min. oppe i 5k udbetaling og 2500 kr/mdr i ydelse for leasing. Så kan det godt være du ikke skal tænke på gensalg, men hvis man tager mit tilfælde er det en forskel på 47k kr. over 36 mdr. i ydekse/afdrag for en bil der kostede 98k kr.
Ift. el skulle det nok være en VW e-up eller en brugt Renault Zoe for at møde dine krav. Jeg mener brugt BMW I3 bliver lige knebet nok i forhold til rækkevidde med vinter og modvind. I mit tilfælde var det lige på vippen den gang med lille elbil, men skulle vente 3 mdr. på en E-up så det blev flydende dinoer i moteren i stedet.
- Dette svar blev ændret 4 år, 2 måneder siden af TabascoPreben.