Forside Fora Medier/Kunst/Kultur Bøger Hjælp til valg af ny fantasy bog (audio) Svar til: Hjælp til valg af ny fantasy bog (audio)

#18
Nisshind
Rusher
  • 35 Indlæg
Offline

Kongerne af fantasi, er vel WoT & Sanderson’s Cosmere universet

Wheel of Time:
Min beskrivelse af Wheel of Time, til min bekendte har altid været Ringenes Herre på crack (~13 bøger), og hvis du spørg mig, by far den bedste fantasy serie. Jeg vil ikke engang prøve at beskrive hvad den handler om, jeg ville lige gå ind og give den et kig på wiki eller lignende.

Cosmere Universet:
Sanderson’s cosmere univers er en lang række af forskellige bøger, som alle forgår i samme univers – og derfor også er bundet sammen – og består af:

* Mistborn (3 bøger)
* Mistborn 2. era (3 bøger)
* Warbreaker (1. bog)
* Elantris (1. bog)
* Stormlight Archives (4 bøger so far + 2 “små bøger”/side stories)

Alle bøgerne er Fantasi med Magi (magi systemerne, variere fra bog til bog – men er bundet sammen i sidste ende), buer/økser/sværd/skjold, drama, intriger osv. Som udgangspunkt kan man starte hvor man vil – men jeg tror selv sanderson siger at man bør tage dem i ovenstående rækkefølge (minus mistborn 2. era – som kan læses w/e). Alle bøgerne er utroligt velskrevede, men jeg tror langt de fleste synes stormlight bøgerne er de bedste – og så hjælper det også at de bliver læst op af Michael Cramer og hans kone (de samme som læser WoT)

*EDIT*

Derudover er der selvfølgelig også følgende bøger (men på ingen måde i nærheden af ovenstående):
* The licanius Trilogy
* The Demon Cycle
* Dresden Files (lidt mere moderne, men stadig fantasy – med magi osv)
* The Gentleman Bastard
* The Kingkiller Chronicles

find de bedste ledige domæner, https://thedomainrobot.com

  • Dette svar blev ændret 3 år, 5 måneder siden af Nisshind.
  • Dette svar blev ændret 3 år, 5 måneder siden af Nisshind.