Voxelbaserede spilmotorer har været kendt siden 80’erne. Og i start-90’erne var man en kort overgang i tvivl om, hvorvidt det bedst gav mening at basere 3D-acceleratorer pÃ¥ voxels eller polygoner. Branchen rettede dog forholdsvis hurtigt ind og pegede pÃ¥ polygoner, hvilket resulterede i, at voxelbaserede spil var nødsaget til at udregne alt direkte pÃ¥ CPU’en.
Men spillene fandtes. Flere vil nikke genkendende til spilnavne som Delta Force og Outcast. Begge spil er fra 90’erne og brugte voxels til rendering af terræn. Dog er der lidt polemik omkring, hvad man skal kalde voxels, og teknologien fra Outcast bliver i dag i stedet omtalt som en “raycasting engine”. Dengang kaldte de den dog “Voxel engine”.
Begge spil nød stor opmærksomhed i medierne grundet spillene selv, naturligvis, men også grundet den bagvedliggende teknologi. Som sagt var det fra en tid, hvor intet endnu var hamret ind i runestenen, så forskellige teknologier blev prøvet af.
Siden da er der rendt meget vand i søen. Og voxels nyder i dag større succes end nogensinde før. En af de primære Ã¥rsager er, at mængden af regnekraft i vores PC’ere nu er sÃ¥ høj, at voxels er et reelt værktøj man kan bruge til at designe hele spil omkring. Samtidig kan mange af beregningerne nu udføres direkte pÃ¥ GPU’en via deres compute units. Og det muliggør nogle ganske sjove game mechanics.
Et af de nyeste skud på stammen er spillet Meor. Det pryder sig af, at udregning af næsten hele spilverdenen er udført direkte på grafikkortet. Noget man kun kunne drømme om for bare 15 år siden. Inspirationen fra Minecraft, et andet voxelbaseret spil, er tydelig. Og der er mange flere eksempler. Et andet nyere spil er spillet Teardown, der også gør kraftigt brug af voxels.
Noget helt andet er spil-effekter. Voxels bliver i dag brugt blandt andet til simulering af røg og god-rays i ganske “normale” polygon-baserede spil. Det er som regel et af de hÃ¥ndtag, man skruer pÃ¥ i grafikmenuerne. Jo højere kvalitet, jo højere opløsning af voxel-matrix bruges der, nÃ¥r effekten traces fra lyskilderne.
Link til Meor hos Steam:
https://store.steampowered.com/app/1319310/Meor/
Link til Teardown hos Steam:
https://store.steampowered.com/app/1167630/Teardown/
Mere generelt om voxels:
https://en.wikipedia.org/wiki/Voxel


Forside › Fora › Hvad med lidt voxels i kaffen?
Voxelbaserede spilmotorer har været kendt siden 80’erne. Og i start 90’erne var man en kort overgang i tvivl om hvorvidt det bedst gav mening at baser
[Læs hele nyheden her: Hvad med lidt voxels i kaffen?]