Forside › Fora › Spil › BrĂŠtspil/Rollespil › D&D anyone? › Svar til: D&D anyone?

- E-peen: 52
Har du f.eks. en sovende drage et sted dybt under en storby, kan du pÄ forhÄnd skrive et event, hvor byen hyrer en gruppe NPC helte, som skal finde dragens hule og drÊbe den inden den vÄgner og jÊvner byen med jorden. Lav en plan for hvornÄr byen begynder at sÞge efter NPC helte (sÄ har spillerne ogsÄ en muulighed for at melde sig), og skriv en deadline for hvornÄr NPCerne melder sig og rul sÄ terninger for at simulere gruppens kamp imod dragen, og se hvem af dem vinder. Hvis NPCs vinder, sÄ bliver de berÞmte og famÞse i din verden, og kan mÄske senere blive korrupt og dermed mÊgtige badguys. Hvis dragen vinder, jÊvnes byen med jorden. Uanset hvad, sÄ har det mÊrkbar konsekvens for dine spillere.
Det fantiske ved konceptet her er, at spillerne kan involvere sig nÄr som helst i lÞbet af processen, uden at du som DM skal sidde og diktere deres planer:
* MĂ„ske nĂ„r spillerne at melde sig fĂžr NPC gruppen, og sĂ„ er det istedet for dem, som rejser under jorden og kĂŠmper mod dragen – her kan man sĂ„ lave sub-plots. MĂ„ske er dragen godartet og har ĂŠg den beskytter, og fortĂŠller spillerne at den faktisk bliver holdt fange af byens magter. Hvad gĂžr vi nu? DrĂŠber vi dragen alligevel og bliver stinkende rige og berĂžmte i kongeriget? Eller hjĂŠlper vi dragen med at vĂŠlte byens regering, og mĂ„ske instansiere et nyt? Eller noget helt tredje/fjerde/femte – hvem ved, det er i spillernes hĂŠnder, og det er dem som er i centrum nu!
* NPC gruppen nÄr mÄske at melde sig fÞrst og rejser ned for at slagte dragen, men spillerne lÊrer at dragen er godartet og byens ledere er korrupt, sÄ nu starter en jagt pÄ at indhente NPC gruppen og stoppe dem fÞr de kan nÄ dragens hule. Igen mulighed for sub-plots; her viser det sig at spillerne er fÞrt bag lyset af fordÊkte agenter det arbejder for dragen, som viser sig at vÊre ond. Arbejder spillerne sÄ sammen med NPC gruppen, eller finder de fÞrst ud af det efter at have slagtet dem og nu opdager at dragen de har beskyttet er en led satan?
* Spillerne aner mĂ„ske ikke at noget af det her sker, hvis de ikke har haft mulighed for at lĂŠre det, og vender efter et eventyr i Ăždemarken hjem til en by i flammer, hvor alle deres quests og kontaker nu mĂ„ske er dĂžde eller flygtede – kĂŠmpe omvĂŠltning i eventyret.
Osv osv. Jeg elsker personligt at skrive den slags campaigns. Det er hamrende sjovt at lave dem og udtÊnke alle mulige forskellige events, uden at bekymre sig om hvad spillerne laver. Og det er bagefter hamrende sjovt at opleve hvordan det hele tager sig ud, nÄr spillerne begynder at have indflydelse og lave totalt om pÄ tingene.
P.s. mit edit tog for lang tid og jeg er nĂžd til at dobbelt post istedet, ser det ud til.