Forside Fora Off-topic Ny (brugt) bil – hit me!

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Jeppe
    Rusher
    • E-peen: 366

    Det er ved at vÊre tid til at den gamle Kia fra 2010 skal udskiftes. Jeg kÞbte den brugt i 2013, og har altsÄ haft den i 10 Är.

    FÞr det havde jeg en Opel Corsa som jeg kÞbte fra ny og havde i 9 Är.

    Den nĂŠste bil kommer jeg sikkert ogsĂ„ til at beholde i mange Ă„r. Jeg kigger pĂ„ disse tre modeller. Min umiddelbare plan er at kĂžbe en som er 1-2 Ă„r gammel, sĂ„ den har taget noget af vĂŠrditabet – og hvis den er brugt er den jo ogsĂ„ til omgĂ„ende levering.

    Jeg kigger pÄ disse 3 modeller:

    Skoda Enyaq
    VW ID.4
    Audi Q4

    Erfaringer? Andre forslag til noget jeg bÞr kigge pÄ? Jeg foretrÊkker en bil hvor jeg sidder lidt hÞjt.

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 54 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    knekker
    Rusher
    • E-peen: 1,073

    Model Y

    #2
    Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,855

    Mercedes GLB eller GLC?

    #3
    hausner
    Moderator
    • E-peen: 893

    Hvad er dit budget Budget? Ud fra bilerne at dĂžmme ligner det en 300.000-350.000?
    Hvad er dit Brugsscenarier? Hvor stor er familien, kÞrer i pÄ sommerferie i europa, hvor langt kÞrer du til daglig or Ärligt?
    Jeg gÄr ud fra du mener Q4 E-tron? HVis du skal have en bil de nÊste 8-10 Är giver det nÊsten kun mening at kigge pÄ noget El.

    #4
    Jeppe
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 366

    #3
    Jeg har ikke lagt mig fast pÄ noget bestemt budget, men 3-400.000 er nok et godt bud.

    Vi kÞrer vel omkring 10-12.000 km. om Äret. PrimÊrt korte ture, og sÄ nogle fÄ gange om Äret ture pÄ 400 km. Jeg forventer at vi i de kommende Är kommer til i stigende grad at tage pÄ bilferie.

    #5
    hausner
    Moderator
    • E-peen: 893

    Og hvor stor er familien?

    #6
    Jeppe
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 366

    2 voksne og 1 barn og ingen planer om udvidelse.

    #7
    NightBreaker
    Moderator
    • E-peen: 1,658

    Lyder til at det skal vĂŠre El. Skoda Enyaq er god bil, og virker. Model Y skal vĂŠre lavet i Berlin, ellers er der for meget udsving i kvaliteten.

    #8
    Masoz
    Rusher
    • E-peen: 165

    Jeg vil umiddelbart vĂŠlge en Enyaq – fĂžler du fĂ„r mest bil for pengene i den.

    #9
    hausner
    Moderator
    • E-peen: 893

    Enig med panelet. Jeg var ude og prĂžvekĂžre Enyaq’en for nogen uger siden og den kĂžrer rigtig fint. Der er ikke meget luksus over den, men heller ikke noget at brokke sig over. Displayet er relativt lille for en El bil men med den klassiske center konsol som selvfĂžlgelig er noget stĂžrre.
    du kan fĂ„ deres “80”er i en 2021 der ikke har kĂžrt super langt, til budgettet. PĂ„ papiret krydser den 500km pĂ„ en opladning og med nĂŠsten 600 liter i bagagerummet er det en fin bil at kĂžre pĂ„ ferie i ogsĂ„.

    #10
    TabascoPreben
    Rusher
    • E-peen: 89

    Har selv en Q4 og er som sĂ„dan tilfreds. Den har ikke sĂ„ meget premium fĂžlelse, som man skulle tro. Fik den heldigvis til en ok pris. StĂžrste skuffelse er bilens software og nogle smĂ„fejl der har vĂŠret med det. Skal ind fysisk pĂ„ vĂŠrksted til den fĂžrste sw opdatering nu her efter 2 Ă„rs ejerskab… PrĂžvekĂžrte en ID4 engang og den er bare intetsigende pĂ„ en eller anden mĂ„de. Enyaq virker cool nok og er den mest rummelige af de 3. KĂžb kun med det store batteri.

    Tag ud og prÞv en Model Y ogsÄ med mindre den er helt no go. Synes den er en super deal med de nuvÊrende priser, og software-siden er bare lÊngder foran MEB bilerne.

    #11
    Nass
    Rusher
    • E-peen: 545

    Har du overvejet VW Tiguan e-Hybrid?

    #12
    knekker
    Rusher
    • E-peen: 1,073

    Tag ud og prÞv en Model Y ogsÄ med mindre den er helt no go. Synes den er en super deal med de nuvÊrende priser, og software-siden er bare lÊngder foran MEB bilerne.

    Tesla er Iphonen nÄr det kommer til El biler, resten er android.

    Kan se at folk foreslÄr hybrid biler. Det skal man aldrig gÞre. Det kompromi ender i at man fÄr en bil der er hverken god til det ene eller andet, med en alt for lille benzin motor sammen med et alt for lille batteri til el motoren, koplet sammen med et karosseri der ofte ikke er optimeret til el bil delen.

    Enten gÄr man all-in benzin- eller all-in el bil, alt efter ens behov.

    • Dette svar blev ĂŠndret 1 Ă„r, 10 mĂ„neder siden af knekker.
    #13
    Jeppe
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 366

    PĂ„ jeres opfordring var jeg ude og prĂžve en Tesla Y i gĂ„r. Det er ogsĂ„ en ret lĂŠkker bil, og den kĂžrer godt – men det gĂžr alle nye biler jo. Jeg nĂ„ede ikke at prĂžvekĂžre Enyaq’en da der var fyldt med kunder ved Skoda.

    ID.4 har jeg udelukket. Siddekomforten var der bare ikke.

    Hybrid er 100% udelukket. Jeg skal have ren el.

    Lige nu stÄr den mellem Tesla Y og Skoda Enyaq. Jeg hÊlder mÄske mest til den sidste, uden helt at kunne sige hvorfor. Jeg synes mÄske at Tesla er gÄet lidt FOR langt med at vÊlge at alt skal styres via en skÊrm fremfor knapper. Det virker ikke sÄ sikkert under kÞrslen, synes jeg.

    #14
    Masoz
    Rusher
    • E-peen: 165

    En af de ting der fÄr mig til at tÊnke en Enyaq i stedet for en model Y, er noget sÄ simpelt og lavpraktisk som en krog til mine indkÞb/tasker i bagagerummet.
    Jeg bruger det dagligt i min Octavia 🙂

    #15
    hausner
    Moderator
    • E-peen: 893

    En af de ting der fÄr mig til at tÊnke en Enyaq i stedet for en model Y, er noget sÄ simpelt og lavpraktisk som en krog til mine indkÞb/tasker i bagagerummet.

    Jeg bruger det dagligt i min Octavia 🙂

    Enig. Det er fuldstÊndig misforstÄet at lÊgge alt ind i skÊrmen. Langt de fleste knapper i en bil skal vÊre fysiske, sÄ man kan finde dem ved at mÊrke sig frem og dermed holde fokus pÄ trafikken og vejen. Det er bÄde nemmest og sikrest.

    • Dette svar blev ĂŠndret 1 Ă„r, 10 mĂ„neder siden af hausner.
    #16
    hqx
    Rusher
    • E-peen: 455

    PĂ„ jeres opfordring var jeg ude og prĂžve en Tesla Y i gĂ„r. Det er ogsĂ„ en ret lĂŠkker bil, og den kĂžrer godt – men det gĂžr alle nye biler jo. Jeg nĂ„ede ikke at prĂžvekĂžre Enyaq’en da der var fyldt med kunder ved Skoda.

    ID.4 har jeg udelukket. Siddekomforten var der bare ikke.

    Hybrid er 100% udelukket. Jeg skal have ren el.

    Lige nu stÄr den mellem Tesla Y og Skoda Enyaq. Jeg hÊlder mÄske mest til den sidste, uden helt at kunne sige hvorfor. Jeg synes mÄske at Tesla er gÄet lidt FOR langt med at vÊlge at alt skal styres via en skÊrm fremfor knapper. Det virker ikke sÄ sikkert under kÞrslen, synes jeg.

    Helt enig med dine betragtninger bĂ„de i forhold til ID4 og Tesla – og derfor valgte vi at kĂžbe en Skoda Enyaq her for et godt halvt Ă„rs tid siden.

    Det har vi vĂŠret rigtigt glade for.

    Realistisk rÊkkevidde pÄ 100% hvor man ogsÄ kÞremotorvej og er pakket med bÞrn og tasker osv er ca. 450 km her om sommeren. 400ish om vinter hvis det er koldt.
    Har ladet mig fortĂŠlle fra Tesla ejere at de ligger i meget de samme lejer.

    #17
    JamesPond
    Rusher
    • E-peen: 166

    Har du overvejet at se i retning af Hyundai hvad de har af el?
    Mener ogsÄ de er Ok fremme

    #18
    TabascoPreben
    Rusher
    • E-peen: 89

    #17 Ja, sammen med sÞstermodellen i Kia EV6 er det ogsÄ nogle ok bud. Udbuddet af dem er dog lavt, sÄ brugtprisen er relativt hÞj (30-40k mere?) sammenlignet med en tilsvarende Enyaq eller Model Y, hvor der er et vÊsentligt stÞrre udvalg og dermed pres pÄ prisen.

    Hvis du tÞmmer ungernes sparegris og svinger dig op pÄ 550k i budget, er en lettere brugt Mercedes EQE ogsÄ blevet et rigtigt godt kÞb :p

    #19
    Jeppe
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 366

    SĂ„ fik jeg prĂžvet Skoda Enyaq. Det er ogsĂ„ en lĂŠkker bil. Den virker mindre “futuristisk” end Tesla Y, men til gengĂŠld mere som en traditionel bil med mindre fornyelse – pĂ„ godt og ondt.

    Jeg synes faktisk at det virker som en fornuftig bil. Min kone var ikke sĂ„ begejstret for udsynsforholdene gennem fx forruden sammenlignet med hvad Tesla Y har af udsyn. Hvad siger I der har haft Enyaq’en noget tid til det punkt?

    #20
    Razorblade
    Rusher
    • E-peen: 204

    Min kone siger Enyaq’en er et stort skrummel, mens Jeg synes at den kĂžrer bedre end q4 og id4, det eneste jeg er ked af, er den manglende kĂžreglĂŠde, man kan kĂžre fra sĂ„dan et skrummel i en golf 1 fra 1978 pĂ„ de smĂ„ veje 😉

    #21
    TabascoPreben
    Rusher
    • E-peen: 89

    #20 Det er nogle tunge skudder pÄ nÊsten 2,3 tons sÄ kÞredynamik er der ikke meget af, pÄ trods af baghjulstrÊk. Men nÄr den alligevel bare bliver brugt til at kÞre til og fra arbejde og fragte familien rundt gÞr det ikke sÄ meget synes jeg. Vores Q4 har dog vÊret overraskende god ved dÊkkene pÄ trods af vÊgten. Skal fÞrst til at skifte Michelin Crossclimate sÊttet nu efter nÊsten 45k km.

    #22
    hqx
    Rusher
    • E-peen: 455

    SĂ„ fik jeg prĂžvet Skoda Enyaq. Det er ogsĂ„ en lĂŠkker bil. Den virker mindre “futuristisk” end Tesla Y, men til gengĂŠld mere som en traditionel bil med mindre fornyelse – pĂ„ godt og ondt.

    Jeg synes faktisk at det virker som en fornuftig bil. Min kone var ikke sĂ„ begejstret for udsynsforholdene gennem fx forruden sammenlignet med hvad Tesla Y har af udsyn. Hvad siger I der har haft Enyaq’en noget tid til det punkt?

    AltsÄ .. vi har ingen problemer med at se ud af forruden?

    #23
    RabidSquirrelX
    Rusher
    • E-peen: 970

    Hvad er levetiden pÄ de her elbiler? TÊnker batteriet er en af de dyre poster nÄr det dÞr eller skal skiftes eller bliver slapt? hvad er Þkonomien sÄdan rep mÊssigt pÄ de her elbiler og vedligeholdelse. hvad kan man forvente?

    #24
    hqx
    Rusher
    • E-peen: 455

    Hvad er levetiden pÄ de her elbiler? TÊnker batteriet er en af de dyre poster nÄr det dÞr eller skal skiftes eller bliver slapt? hvad er Þkonomien sÄdan rep mÊssigt pÄ de her elbiler og vedligeholdelse. hvad kan man forvente?

    Reperationer _burde_ vĂŠre mindre da der er meget fĂŠrre dele i en elbil end en alm. bil.

    Batteriet har, Skoda som jeg har, 8 Ärs garanti pÄ.

    #25
    knekker
    Rusher
    • E-peen: 1,073

    Hvad er levetiden pÄ de her elbiler? TÊnker batteriet er en af de dyre poster nÄr det dÞr eller skal skiftes eller bliver slapt? hvad er Þkonomien sÄdan rep mÊssigt pÄ de her elbiler og vedligeholdelse. hvad kan man forvente?

    Batteriets levetid er imellem 10-20 Är, men det kommer ogsÄ an pÄ klimaet du kÞre i og hvor meget du kÞrer.
    Det koster ca. 13.000 dollars at skifte et batteri pÄ en Tesla.
    https://www.jdpower.com/cars/shopping-guides/how-often-do-tesla-batteries-need-to-be-replaced

    LÞbende udgifter til velligeholdelse af en el bil er ca halv sÄ meget som lÞbende udgifter til en fossil bil.
    https://ev-lectron.com/blogs/blog/electric-car-maintenance-cost#:~:text=On%20average%2C%20EV%20drivers%20would,clocking%20in%20at%2015%2C000%20miles.

    • Dette svar blev ĂŠndret 1 Ă„r, 10 mĂ„neder siden af knekker.
    • Dette svar blev ĂŠndret 1 Ă„r, 10 mĂ„neder siden af knekker.
    • Dette svar blev ĂŠndret 1 Ă„r, 10 mĂ„neder siden af knekker.
    • Dette svar blev ĂŠndret 1 Ă„r, 10 mĂ„neder siden af knekker.
    #26
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • E-peen: 381

    Den dag du skal pÄ langfart, sÄ vil du se hvorfor Tesla > alle andre mÊrker.

    Jeg har haft en del elbiler, men Tesla er bare foran.

    Klart en Model Y… kender flere med Skoda og VW der er pissed over de skal pĂ„ vĂŠrksted sĂ„ ofte.

    #27
    TabascoPreben
    Rusher
    • E-peen: 89

    #23 Generelt skal man nok regne med at bilen er fÊrdig/totalskadet nÄr batteriet dÞr uden for garantien da rep. prisen hurtigt kan overstige bilens vÊrdi. Lidt ligesom med din gamle mobil, men fÞrst efter 10+ Är.

    De fleste producenter har dog rimeligt lange garantier pÄ batterierne (typisk 8 Är) med en nedre grÊnse for hvor meget det mÄ vÊre degraderet der (typisk 70-80% tilbagevÊrende kapacitet). SÄ man er sikret i rimeligt lang tid, og chancen for at batteriet dÞr med det samme efter garantien udlÞber er nok ogsÄ lille. Batterierne i de Êldste Tesla Model S er ved at vÊre 10 Är gamle og de holder stadigt ok, og teknologien til at administrere og beskytte batterierne er kun blevet bedre siden.

    Ellers er der langt fÊrre mekaniske sliddele pÄ en elbil sÄ de er vÊsentligt billigere at vedligeholde. Motoren er designet til at vÊre vedligeholdelsesfri i bilens levetid og slid pÄ bremserne er meget lavt da man motorbremser/regenerer det meste af tiden. Det er blot en anekdote, men dÊkslid har vÊret meget lavere pÄ min EV end min gamle diesel Mercedes. Det kommer nok ogsÄ an pÄ hvor tung speederfoden er. PÄ min bil er det service hvert andet Är uanset km til ca. 4.000 kr. pr. gang.

    #28
    re4per
    Rusher
    • E-peen: 103

    Er glad for min Audi Q4 e-tron, sĂ„ den fĂ„r min anbefaling 🙂

    Audi har faktisk en del pÄ lager til hurtig levering:
    Pt 20 stk.
    https://www.audi.dk/dk/web/da/ny-bil/lagerliste.html

    • Dette svar blev ĂŠndret 1 Ă„r, 10 mĂ„neder siden af re4per.
    #29
    RabidSquirrelX
    Rusher
    • E-peen: 970

    Hijacker lidt trÄden men hvad er der af forslag til en 1-300k pengepung som er vÊrd at kigge pÄ.

    #30
    Nickell
    Moderator
    • E-peen: 2,030

    Jeg fik ny bil i 2020, og jeg er ikke sikker pÄ, at jeg i dag heller ikke ville vÊlge en elbil.

    1) Batteriteknologien bliver drastigt forbedret de nÊste par Är.

    2) Elbil vs benzinbil, nÄr det gÊlder klimaet: en elbil forurener fÞrst mindre end en benzinbil, nÄr vi snakker 100.000 km (kilde: FDM).

    Da mit kÞremÞnster ligner #0, sÄ er jeg stadig pÄ team benzin. MÄske er det den rigtige retning for dig?

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 54 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...