Forside › Fora › Politik/Samfund › Ukraine 2022+ ?
- Dette emne har 942 svar og 57 stemmer, og blev senest opdateret for 5 dage, 22 timer siden af Stormtrooper.
-
Oprettet afEmne
-
13/12/2021 kl. 23:57 #0
StultusX2
Rusher- E-peen: 2,043
Tid til noget langt mere interessant end vira.
Jeg er ikke HOK! Jeg er ikke Trine B. MEN, jeg er sgu spĂŠndt!
What say ye. Rushers..var Krim 2014 nok for Đ ĐŸĐŽĐžĐœĐ°-ĐŒĐ°ŃŃ?
..eller er; gasledning â„ EU?
- Dette emne blev Êndret 3 Är, 4 mÄneder siden af StultusX2.
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
28/02/2022 kl. 08:37 #211
Emilsa
Rusher- E-peen: 1,376
#210 –
Invasionen er en katastrofe for ham pÄ sÄ mange niveauer.
Det kommer an pĂ„ sĂ„ meget – Hvis det russiske regimes overordnede strategiske mĂ„l er at genrejse en militĂŠr-Ăžkonomisk blok der eksisterer uden for vesten og vestens institutioner – sĂ„ gĂ„r det helt efter planen
28/02/2022 kl. 10:35 #212zyDocx
Rusher- E-peen: 241
Hvor er Ukraines prÊsident en sej leder. Noget af et forbillede nÄr han selv skiftet jakkesÊttet ud med en battleshirt.
Jeg tror dette er begyndelsen pÄ enden af Rusland (med Putin i spidsen). Uanset udfaldet er der som jeg ser det, ikke mange andre lande som gider Putin fremadrettet.
28/02/2022 kl. 11:35 #213Nickell
Moderator- E-peen: 1,999
Er der andre, som hÄber pÄ et militÊrt kup i Rusland?
Jeg tror, at han i hÞj grad signalerer til mulige kupmagere, at det er hÄblÞst at afsÊtte ham, nÄr han fortÊller om de pÄ forhÄnd udstukkede ordrer til folk med fingeren pÄ missilknappen.
28/02/2022 kl. 13:24 #214Kimozabi
Rusher- E-peen: 135
Forhandlingerne mellem Rusland og Ukraine er i gang nu. Vi kan kun krydse fingre…
Er der andre, som hÄber pÄ et militÊrt kup i Rusland?
Jeg tror, at han i hÞj grad signalerer til mulige kupmagere, at det er hÄblÞst at afsÊtte ham, nÄr han fortÊller om de pÄ forhÄnd udstukkede ordrer til folk med fingeren pÄ missilknappen.
Der var et billede fra en anden vinkel fra mĂždet, hvor Putin gav hans atom-ordre. Han sad en 6-7 meter fra de to generaler. Han virker lettere paranoid.
28/02/2022 kl. 13:43 #215Emilsa
For dem der er til kort
SĂ„ er her et “live” kort over konflikten
https://ukraine.liveuamap.com/28/02/2022 kl. 14:57 #216SealDK
Rusher- E-peen: 231
Jeg frygter at hvis Putin er stort utilfreds med Ruslands fremrykning (eller mangel derpĂ„), hans frustration forĂžges deraf, og han bare ikke VIL tabe ansigt koste hvad det vil – JA at han sĂ„ ikke har problem med at bruge mindre taktiske atomvĂ„ben!.
HĂ„ber pĂ„ en “fredelig” lĂžsning (krigen er startet, fred kan stadigt forhandles, sĂ„ lĂŠnge det ikke er Putins premisser only).
HÄber pÄ at det ikke eskalerer ift. brugen af disse vÄben.Frygter det vÊrste, for hans retorik er godt nok syg.
Hvor meget der “bare” er propaganda, tomme trusler, ved man ikke med den mand.28/02/2022 kl. 15:02 #217Emilsa
#216 – Ham her har en pointe, Rusland rykker frem sĂ„dan cirka sĂ„ hurtigt det kan lade sig gĂžre uden at fucke forsyningslinjerne og logistikken op
28/02/2022 kl. 15:35 #218SealDK
Kigger lige video i dit link senere, men overordnet enig mht. forsyning er key.
Man mÄ dog stadigt forvente at Russerne klart har haft milesten ift. hvor langt deres fremrykning pr. dag skulle vÊre.
Hvis vi antager at mĂ„lsĂŠtningen ikke er blevet indfriet, sĂ„ ved vi endnu mere at logistikken bliver udfordret.Tropper og materiel som ikke bevĂŠger sig ift. planen, krĂŠver endnu mere nye forsyninger. Er ret overbevidst om at Russerne havde forventet en lettere invasion, en hurtigere fremdrift end som hvad status er – man mĂ„ sige Ukrainerne kĂŠmper indĂŠdt for at forsvare sig, og har tilsyneladende vĂŠret gode til at lĂŠse terrĂŠn, samt udvĂŠlge kampens sted.
Tak for link i #215, meget interessant map
28/02/2022 kl. 18:01 #219SturmWolfDK
Rusher- E-peen: 562
SĂ„ har Ukraine ansĂžgt om optagelse i EU.
Imens vi venter pÄ Putlers reaktion ?
28/02/2022 kl. 18:57 #220Birdm
Rusher- E-peen: 178
Som jeg ser det ville fuldt medlemskab af EU til Ukraine, med alt det indebÊrer (forsvarssamarbejde) vÊre defacto krigserklÊring pÄ Rusland
Det ville den no-flight-zone over Ukraine som nogen snakker om, ogsÄ vÊre28/02/2022 kl. 19:29 #221Bams
Rusher- E-peen: 358
Er det kun mig der er fristet af at sÊtte ind pÄ Moskva? AltsÄ gÄ kontra pÄ Putin? Og sÊtte det russiske folk fri fra diktatur? (Eller i hvert fald fra Putin)
28/02/2022 kl. 19:54 #222Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,805
#221 Hvis du Þnsker at starte 3. Verdenskrig og nuclear holocaust, sÄ lyder der som en god ide.
Men jo, det er da pisse fristende… Hvis det altsĂ„ ikke lige var for omkring 6000 atomare sprĂŠnghoveder i hĂ„nden pĂ„ en psykopat.
Putin skal vĂŠltes indefra. Eneste lĂžsning er at folket bliver trĂŠtte af ham – prĂŠcis det der er formĂ„let med sanktionerne.
28/02/2022 kl. 20:04 #223Kimozabi
Rusher- E-peen: 135
Det virker ret usandsynligt, at Ukraine kommer med i EU, mens de er i krig.
28/02/2022 kl. 20:47 #224SealDK
#221 Enig, men ja det vil nok vÊre starten pÄ WWIII, og manden vil ikke ty sig mht. gÞre brug af de farligste vÄben pÄ moder jord, som ogsÄ #222 er inde pÄ. (hvis sÄfremt han bliver virkeligt presset / op i et hjÞrne).
Kan man forstille sig en Putin der vil overgive sig ?
En Putin der siger “Sorry guys, I was wrong” ?
En Putin der pÄ nogensomhelst mÄder udtrykker anger, eller giver indrÞmmelser ?Nej vel, han vil gÞre ALT for at undgÄ at indse / indrÞmme et nederlag.
OgsĂ„ det jeg finder pokkers farligt ift. nuvĂŠrende situation med Ukraine – Hvor vidt vil han gĂ„ hvis nuvĂŠrende mission ikke lykkedes ala Ruslands hensigt – det vil vĂŠre fatalt for ham…
Ydermere, at mht. indtage Rusland er en for ikke at sige “umulig” opgave, ihvertfald ved fremrykning ala konventionel krigsfĂžrelse – landet er SĂ stort, at det fatter man bare ikke.
28/02/2022 kl. 21:39 #225VampiricEye
Rusher- E-peen: 3,953
Jeg ved heller ikke, hvordan vi skal komme ud pÄ den anden side af det her. Enten vinder Putin, eller ogsÄ skal han vel dÞ. Jeg har svÊrt ved at se ham tabe og vÊre i live.
28/02/2022 kl. 22:18 #226zyDocx
Rusher- E-peen: 241
Hvad vil det helt konkret betyde, hvis Rusland vÊlger at gÞre brug af A vÄben? En ting er hvor mange springhoveder de har, en anden ting er vel at der skal bruges noget til at fyre skidtet afsted med? Hvis Putin har 6000 sprÊnghoveder, sÄ skal de vel pÄmonteres nogle raketter af en art og skydes afsted. Jeg gÄr ikke ud fra at han kan affyre alle 6000 pÄ en gang? Er der tal pÄ hvor mange Rusland evt. har mulighed for at affyre ad gangen, samt hvor lang tid det tager at reloade?
Hvis Rusland begynder pÄ det, kunne jeg forstille mig at resten af verden har som topprioritet at smadre Rusland ASAP, sÄ antallet af raketter begrÊnses? MÄden hvorpÄ AvÄben nu til dages forventes at blive anvendt, er der noget forsvar ift. dette, eller er det blot at tage imod?
Hvor er det anstrengende at se hvordan Putin gĂžr lige nĂžjagtig som det passer ham, uden at tage hensyn til andre end sig selv, samtidig med at han truer og truer og truer. Hvor ville det vĂŠre rart hvis han bare stillede trĂŠskoende i en fart.
28/02/2022 kl. 23:18 #227Cancerman
#226 Han har nĂŠppe “leveringsmetoder” – om det sĂ„ er raketter, bomber eller brevduer til 6000 sprĂŠnghoveder.
Hvis han bruger et eller flere mindre sprĂŠnghoveder mod Ukraine, sĂ„ tror jeg ikke det betyder at de andre svarer igen med alt hvad de har. Hvis de sender deres afsted, sĂ„ vil det helt sikkert betyde at Putin ogsĂ„ sender alt hvad han har mod resten af verden og vi er reelt ude i en total destruktion – og det er ingen ude efter.
Hvad faen NATO vil gÞre hvis han bruger et par stykker mod Ukraine kan jeg ikke rigtigt tÊnke mig til. De kan jo ikke bare se pÄ, men de kan dÄrligt jf. ovenstÄende selv fyrer alt hvad de har uden at det ender i ragnarok over det meste af verden.
SÄ ja, hvis han bruger dem mod Ukraine, sÄ vil vi nok igen stÄ i en situation hvor han er sluppet afsted med at gÞre som det passer ham.
Jeg hÄber pÄ, at hvis han nÄr til det punkt hvor han vil bruge AtomvÄben, at nogen internt sÊtter foden end og forhindre det. Men det er svÊrt at vide hvor hjernevaskede de er.
28/02/2022 kl. 23:21 #228StultusX2
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 2,043
Man skal ogsÄ lige huske Ruslands UbÄde, nu der tales om A-vÄben! (Har jeg bare ikke rigtig lyst til)
En lille sober/objektiv(synes jeg) gennemgang omkring luftkrigen indtil videre:
De tyrkiske TB2’ere er slet ikke sĂ„ ringe endda, tyder det pĂ„.
28/02/2022 kl. 23:31 #229Canis_lupus
Rusher- E-peen: 970
der er ikke noget “Grafisk eller blodigt” i videoen, men jeg kan se
Ukraine er begyndt at bruge tyrkiske droner til at bombe russiske militÊr kÞretÞjer.HÄber tyrkerne kan nÄ at levere flere til dem
Ukrainian Bayraktar TB2 armed drones at work. The Russian BUK was destroyed in the area of Malina Zhytomyr region. â Ukrainian military
Bayraktar TB2 were supplied by Turkey. And they are working very smoothly against the Russian weaponry
— Ragıp Soylu (@ragipsoylu) February 27, 2022
01/03/2022 kl. 00:02 #230Cancerman
Man skal ogsÄ lige huske Ruslands UbÄde, nu der tales om A-vÄben! (Har jeg bare ikke rigtig lyst til)
Absolut. De vil nemlig ikke blive sat ud af spillet hvis NATO fyrer deres load og de kan dermed snildt nÄ at skabe en masse ÞdelÊggelse.
Der er reelt ingen mÄde (i hvert fald ikke med vÄben) hvor pÄ, at NATO kan sikre sig han ikke fyrer dem af. Han vil altid kunne nÄ at fÄ dem ud over rampen.
Eneste mÄde er at tro pÄ van ikke gÞr det, eller nogen internt stopper det.01/03/2022 kl. 00:07 #231Cancerman
Den der 27km lange konvoy pĂ„ en mere eller mindre lige vej, ville godt nok vĂŠre guf for et par A-10’ere.
Mon ikke der sidder en Warthog pilot eller to der gerne lukkede op for deres GAU-8 mod den konvoy.
01/03/2022 kl. 00:54 #232SealDK
#226 Nu er der intet behov for at bruge 6000 sprĂŠnghover, hele jordkloden kan jo destrueres med et langt mindre antal.
Rusland har iÞvrigt i Ärtier konstrueret og besiddet de stÞrste A-Bomber, Tsar er dags dato stadigt verdens stÞrste. 1 stk Tsar Bombe = 50 MEGATons = 3500 gange stÞrre sprÊngkraft end Hiroshima bomben pÄ 15 Tons.
Der findes adskillige “mappings” over biggest A-Bombs, link herunder bare til et af mange:
https://www.thesun.co.uk/news/3374419/worlds-biggest-powerful-bombs-us-russia-north-korea/SprĂŠnghoveder/A-bomber, kan bruges med forskellige “koncepter”:
– Missiler (kort som langdistance / continentale og intercontinentale)
– Affyring fra UbĂ„de, StationĂŠre Misil Siloer, Mobile Misil Enheder
– Bombefly
– Jets / Jagerfly (nogle jets kan bĂŠre taktiske nuklear vĂ„ben – USA arbejder eks. med F35 og B61 som er taktisk N-VĂ„ben)Man formoder at nogle af de Russiske mobile enheder der er observeret opstillet nĂŠr Ukraine har “Dual Capability” – de kan altsĂ„ affyre konventinelle missiler + nukleare.
Rusland har langt over tusinde Nukleare sprĂŠnghoveder allerede indsat og klar til brug (ca. 1500 ud af total stock)
SKYNEWS med en interessant EXPLAINER fra 28/02/2022, her kan du lÊse flere detaljer om Ruslands Nukleare vÄben og fordeling:
Hvad der konkret vil ske hvis Rusland bruger A-VÄben i Ukraine? Det tÞr jeg heller ikke byde ind pÄ.
Verdenssamfundet vil helt sikkert blive rystet, og hvad det vil igangsĂŠtte kan vi kun gisne om, vesten, verden, NATO – vil man derfra “acceptere” stadigt bare at “se passivt til”…. ?01/03/2022 kl. 06:55 #233Emilsa
#232 – Ifbm. med et af mine fĂžrste Universitets projekter dengang Irak stadig stod frisk i erindringen, lĂŠste jeg en eller anden amerikansk neo-realistisk analyse om det “gode potentiale” ved taktiske atomvĂ„ben og hvorfor det ikke nĂždvendigvis ville udlĂžse springet til strategiske atomvĂ„ben. – Det var temmelig ubehageligt og jeg har lige siden vĂŠret overbevist om at vi kommer til at se en normalisering af taktisk brug af atomvĂ„ben i vores livstid.
Rusland kommer nok ikke til at bruge A-vĂ„ben i Ukraine, en grund til de ikke bare har tromlet det hele ned, men farer “nogenlunde” med lempe er at de ikke Ăžnsker at ligge landet i Ruiner.
01/03/2022 kl. 08:44 #234kongkim
Rusher- E-peen: 124
Kan ikke lige se den er blevet postet.
Men en ok video der forklare lidt om flere grunde til hvorfor Ukraine kunne vÊre sÄ vigtig for Putin.
01/03/2022 kl. 08:57 #235SealDK
#233 Interessant og samtidigt frygteligt ift. det “gode potentiale” ved brug taktiske atomvĂ„ben – Der er altid krĂŠfter som gerne vil nedtone eller retfĂŠrdiggĂžre pga visse interessanter.
Enig i at Putins dilemma ift. invasionen af Ukraine, er civil befolkningen – en “skĂ„nsom” krig mĂ„ derfor klart vĂŠre et vigtigt parameter, jo flere civile der rammes jo mere stiger modstanden mod Putin (ogsĂ„ i Rusland, og hans eget bagland).
Bykamp og skov er det vĂŠrste at kĂŠmpe i, specielt som den angribende part – man har “intet” overblik, den forsvarende part har fordelen, de er parate, forskanset, og venter – som angriber kalkuleres med ekstremt store tab, deraf tropper bagved for konstant kunne at fĂžde frontlinjen med nye infantrister til at skubbe frem.
Alternativt er artilleri, misiler, prĂŠcisions eller tĂŠppebombning fra luften, men som sagt byer er tĂŠt befolket civilt omrĂ„de… sĂ„ ikke en mulighed eller ihvertfald en meget begrĂŠnset mulighed… med mindre Russerne gĂ„r helt i hĂ„rdknude, for hvad vil han sĂ„ ty til i sin frustration… ?
SĂ„ pĂ„ den ene mĂ„de vil det vĂŠre en fordel at Ukrainerne taber (eller kapitulerer), for Putin vil unĂŠgteligt have ualmindeligt svĂŠrt ved at acceptere nederlag ift. langsom eller standset fremrykning, hvis han oplever stor modstand inde i byerne. Jeg ser og frygter stadigt Putin mister besindelsen, hvis det officelt er Putin der fremstĂ„r som taber under selve forlĂžbet af krigsfĂžrelsen, det vil han ikke kunne leve med – sĂ„ kan det meget vil blive “koste hvad det vil”.
01/03/2022 kl. 08:58 #236maestro
Rusher- E-peen: 113
Jeg synes det er sÄ en fed detalje, at de 70 fly som Nato sender afsted er produceret af Rusland.
01/03/2022 kl. 09:39 #237SturmWolfDK
Rusher- E-peen: 562
MĂŠrsk stopper al fragt til og fra Rusland ?
De har en meget lang kolonne udenfor hovedstaden de kan Þve sig pÄ.
Den er ogsÄ perfekt for de tyrkiske droner ?01/03/2022 kl. 09:40 #238Canis_lupus
Rusher- E-peen: 970
01/03/2022 kl. 11:14 #239Steadi
Rusher- E-peen: 329
#236 – De 70 jagerfly sendes ikke fra NATO, men fra de enkelte lande selv. Det forlĂžd fĂžrst, at jagerflyene var en del af del hjĂŠlp, som EU ville sende til Ukraine, men det ser ud til, at EU har trukket udtalelsen tilbage fsva. jagerflyene.
01/03/2022 kl. 11:19 #240Razorblade
Rusher- E-peen: 203
Huylo!
-
ForfatterSvar
- Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...