Forside › Fora › Spil › BrĂŠtspil/Rollespil › D&D anyone? › Svar til: D&D anyone?
- E-peen: 282
D&D er nok lettest at gÄ i gang med, hvis man har nogen med som har erfaring.
Eks. Hvis du og dine venner har en gruppe som gerne vil lĂŠre det, og finder en erfaren DM til at sĂŠtte jer ind i spillet.
For det er nemt at spille, og sÄ lÊre regler hen ad vejen som man siger.
Jeg vil anbefale jer at gÄ pÄ FB og finde gruppen her:
https://www.facebook.com/groups/penandpaperdk
Det er seriÞst et stort og utroligt Äbent community, hvor bÄde nye og erfarne ofte finder sammen og laver nye grupper.
Laver I en post hvor i skriver “Vi er 4-5 i X-by i DK, der gerne vil lĂŠre at spille D&D. Er der en erfaren DM, som vil tage os med pĂ„ eventyr?” – sĂ„ vil I helt sikkert fĂ„ feedback, og mĂ„ske en playdate.
– Jeg kunne sagtens selv finde pĂ„ det, hvis I er I KBH.. Nu er der godt nok lige Corona, sĂ„ ingen spiller Live.
NĂ„r vi kan spille live igen, sĂ„ skal jeg lige genoplive mine 3 grupper fĂžrst đ
Men jeg vil ikke afvise at lave nogle oplĂŠrings sessions for en flok grĂžnne spillere đ
Andre spiller online, men det gider jeg ikke.
Alternativt, sĂ„ kĂžb D&D starter sĂŠttet – og gĂ„ i gang – man behĂžver ikke lĂŠse alle regler for at spille. Start med de regler om hvordan spillet forlĂžber, sĂ„ kan man altid slĂ„ op undervejs, hvilke sĂŠrlige regler der er i div. situationer.
Det med at styre sine spillere.
Inden man starter tager man en session-0 – en intro, hvor man lige bliver enige om forholdene.
Folk skal acceptere, at det ikke er et computerspil man spiller, og at gruppen jo er et team, som er sammen om at udvikle eventyret, sammen med DM’en. Og spillerne skal forholde sig til det DM’en siger, som om det jo er virkelighed for deres karakterer. – Man kan ikke spille D&D, hvis nogen i gruppen ikke gider tage det seriĂžst. SĂ„ alle skal vĂŠre ombord pĂ„ samme prĂŠmisser.
NĂ„r man accepterer dette, sĂ„ er noget af det sjove som DM jo ogsĂ„, at spillerne kan overraske med kreative lĂžsninger. Og sĂ„ skal man som DM nogen gange improvisere. Husk altid at DM og spillere er ikke imod hinanden – man er sammen om at fĂ„ den gode oplevelse.