Forside Fora Spil Brætspil/Rollespil D&D anyone? Svar til: D&D anyone?

#10
synchaoz
Rusher
  • 50 Indlæg
Offline

Har du f.eks. en sovende drage et sted dybt under en storby, kan du på forhånd skrive et event, hvor byen hyrer en gruppe NPC helte, som skal finde dragens hule og dræbe den inden den vågner og jævner byen med jorden. Lav en plan for hvornår byen begynder at søge efter NPC helte (så har spillerne også en muulighed for at melde sig), og skriv en deadline for hvornår NPCerne melder sig og rul så terninger for at simulere gruppens kamp imod dragen, og se hvem af dem vinder. Hvis NPCs vinder, så bliver de berømte og famøse i din verden, og kan måske senere blive korrupt og dermed mægtige badguys. Hvis dragen vinder, jævnes byen med jorden. Uanset hvad, så har det mærkbar konsekvens for dine spillere.

Det fantiske ved konceptet her er, at spillerne kan involvere sig når som helst i løbet af processen, uden at du som DM skal sidde og diktere deres planer:

* Måske når spillerne at melde sig før NPC gruppen, og så er det istedet for dem, som rejser under jorden og kæmper mod dragen – her kan man så lave sub-plots. Måske er dragen godartet og har æg den beskytter, og fortæller spillerne at den faktisk bliver holdt fange af byens magter. Hvad gør vi nu? Dræber vi dragen alligevel og bliver stinkende rige og berømte i kongeriget? Eller hjælper vi dragen med at vælte byens regering, og måske instansiere et nyt? Eller noget helt tredje/fjerde/femte – hvem ved, det er i spillernes hænder, og det er dem som er i centrum nu!

* NPC gruppen når måske at melde sig først og rejser ned for at slagte dragen, men spillerne lærer at dragen er godartet og byens ledere er korrupt, så nu starter en jagt på at indhente NPC gruppen og stoppe dem før de kan nå dragens hule. Igen mulighed for sub-plots; her viser det sig at spillerne er ført bag lyset af fordækte agenter det arbejder for dragen, som viser sig at være ond. Arbejder spillerne så sammen med NPC gruppen, eller finder de først ud af det efter at have slagtet dem og nu opdager at dragen de har beskyttet er en led satan?

* Spillerne aner måske ikke at noget af det her sker, hvis de ikke har haft mulighed for at lære det, og vender efter et eventyr i ødemarken hjem til en by i flammer, hvor alle deres quests og kontaker nu måske er døde eller flygtede – kæmpe omvæltning i eventyret.

Osv osv. Jeg elsker personligt at skrive den slags campaigns. Det er hamrende sjovt at lave dem og udtænke alle mulige forskellige events, uden at bekymre sig om hvad spillerne laver. Og det er bagefter hamrende sjovt at opleve hvordan det hele tager sig ud, når spillerne begynder at have indflydelse og lave totalt om på tingene.

P.s. mit edit tog for lang tid og jeg er nød til at dobbelt post istedet, ser det ud til.