Forside Fora Hardware Ny skærm til PC og Mac Svar til: Ny skærm til PC og Mac

#1
Mr.Wizard
Rusher
  • 84 Indlæg
Offline

#0

Opløsning på en monitor, især ved gaming, handler egentlig mest om smag og behag. Og derfor når du spørger til dette, vil du derfor få forskellige meninger. Alle der sidder med en 4k monitor, vil hævde de ikke kan nøjes med mindre. Og dem som sidder med en 1080p monitor og ikke har planer om at gide at spendere 10.000 på nyt grafikkort/PC-opgradering, vil sikkert sige at de sagtens kan leve med 1080p på en monitor, som er under ca. de 30-31 tommer.

Mht. MAC understøttelse/samspil, bliver jeg dig svar skyldig, da jeg aldrig har ejet sådan en computer eller hjulpet nogen hvor de ikke bare brugte den indbyggede/medfølgende skærm.

Men spiller økonomi en væsentlig rolle og har du ikke et behov rent “professionelt” mht. at en højere opløsning er nødvendig for at du ikke bliver generet i dit arbejde(hvilket jeg fornemer lidt ikke er derfor du spørger til højere opløsning).
Ville jeg umiddelbart anbefale at gå efter en god 1080p monitor, så du slipper for at evt. finde det nødvendigt at opgradere flere dele i maskinen lige bagefter, pga. ydelsen i spil gik for meget ned når PC’en skal trække den højere opløsning.

Og går du meget op i at sort skal være sort, vil jeg anbefale af kigge efter en monitor med VA panel. Og ellers hedder det IPS. OLED monitorer starter ved +6000,- så de er nok for dyre til dit budget endnu. Samt de er stadig i et tidligt stadie mht. PC brug, hvor levetiden er lidt uvis. Så er nok bedst at vente lidt endnu…især hvis man er den sparsommelige type!

Der kommer nye monitorer på markedet hvert år, så det er lidt svært at holde trit med hvilken model lige-nu er den der giver mest for pengene.

Men youtube kanalen “Monitor’s Unboxed”, er ret seriøse og hvis du mangler “Inspiration” til hvilke modeller du kunne overveje…ville jeg kigge på en af deres videoer hvor de gennemgår markedet.

F.eks. denne = Best Gaming Monitors in Europe 2023: 1440p, 4K, Ultrawide, 1080p, HDR and Value Picks