Forside Fora Politik/Samfund Tesla konflikten – hjælp til at forstå Svar til: Tesla konflikten – hjælp til at forstå

#11
Mr.Wizard
Rusher
  • 84 Indlæg
Offline

#0 Uden at have fuldt ret meget med i sagen, men blot set et interview med Elon Musk hvor han kort kommenterer sagen. Er mit indtryk at Elon synspunkt bunder i 2 ting.

1. Han er af den “gamle skole”, lidt a la venstre’s “enhver er er sin egen lykkes smed”….og mener derfor at sådan noget som lønninger skal baseres mere på arbejds indsats og deraf fortjeneste….og ikke “dikteres” ude fra(ville han sige) af nogle slipse mennesker der sidder på et kontor og drikker kaffe hele dagen….og er bange for at miste deres job eller gå ned i løn, hvis de mister medlemmer. Noget i den stil, forestiller jeg mig Elon ville beskrive hans tanker om fagforeninger.

2. Og skulle Elon endelig vælge at “blå stemple” at hans medarbejdere i EU får overenskomst mæssigt dikteret løn og vilkår…..hvad så med hans medarbejdere i resten af verden? De vil jo følge med via medierne og Elon kunne måske frygte de andre vil forlange noget lignende….og dermed “fordyre” hele Tesla’s produktions apparat…..og dermed forringe Tesla’s konkurrence evne, når det kommer til at kunne tilbyde billigere Tesla’er i fremtiden.

Men spændende hvad det ender med!
Måske en slags kompromis løsning….hvor Elon stadig siger “skråt op” til fagforeningerne, men istedet går med til en eller anden form for aftale om forbedret vilkår ved f.eks. fyringer eller et “officielt” minimum lønnings niveau for de ansatte uanset stilling.

Det kommer nok også på et strategisk træls tidspunkt tænker jeg….hvis det er korrekt hvad medierne skriver, at Elon’s plan fremadrettet er at gøre Tesla’s biler mere tilgængelig for flere mennesker ved at sænke priserne. Her vil højere lønninger (og måske krav om færre arbedjstimer/overabejds tillæg mv.) til samtlige medarbejdere i produktionen, jo modvirke Elon’s plan for Tesla!