Klumme: Hvor sikre er vores spil?

I må undskylde den yderst klikbare overskrift, men det er nu engang vitterligt mit egentlige spørgsmål. Anledningen til denne undren er opstået efter, at Nintendo vil lukke deres eShop for Wii U og 3DS’en for yderligere indkøb i marts 2023. Det betyder, at man stadig kan downloade sine køb, opdatere og bruge online services. Men i en digital tid er en del af en konsols funktion digitale køb, særligt hvis konsollen ikke bruger fysiske medier.

Før digitale køb var det rimeligt enkelt for gamere; køb en konsol og bunke fysiske spil, og du var sikret fuld funktionalitet, indtil en af delene gik i stykker. Men hvor udviklingen nu tager os i retning af diskløse konsoller (PS5 og XSS), så stiger behovet for bedre forbrugersikkerhed, når det gælder spilkøb. Alt kan gå galt: du kan miste adgangen til dine spil, hvis du bliver lukket ude grundet mistet kodeord eller en hackers ondskab. Et spilfirma kan gå konkurs eller spil kan blive trukket fra onlinebutikken grundet manglende licenser eller andre retslige omstændigheder. Allerværst kan selve konsolfirmaet gå konkurs eller blive opkøbt.

Selv har jeg haft lidt dårlige oplevelser for nylig. Først ville jeg genspille et købt Mass Effect-spil på min Android-telefon. Men det er ikke kompatibelt med mine enheder (?). Dernæst ville jeg introducere mine unger for Turtles-spillene, men de blev nedtaget grundet (formodede) licensstridigheder. Så fandt jeg Just Dance 2018 til Kinect på 360’eren frem. Men her lukkede Ubisoft for køb af ekstra indhold/sange blot 13 måneder efter lanceringen. Lettere lakonisk var det store spørgsmål engang, hvordan man kunne sikre sine spil på Steam, da de hastigt sejlede ind i ukendt farvand. Forleden dag skulle jeg installere Borderlands 1, men så fandt jeg ud af, at diskens indbyggede piratkopieringssikring (SecuROM) forhindrer dette. Lettere ironisk dur dette spil netop gennem Steam. Ydermere læste jeg sidste år om et spil, hvor selve skiven ikke indeholdte spilfiler, hvorfor man skulle downloade det fulde spil alligevel.

Fra folk og fulde børn skal man høre sandheden

Hvor galt er det så i det store perspektiv? Sidste år fik Sony så megen modstand, at de alligevel måtte holde liv i PS3 og PS Vita-butikkerne, mens PSP’en røg alligevel. Nintedo Wii og DS er døde onlineplatforme, mens du dog stadig kan bruge Xbox 360 og PS3. Fra den forrige generation dur Switch, X1 og PS4 selvfølgelig.

Når det gælder PC-fronten, så kender de fleste efterhånden til et hav af online spilbutikker med tilhørende download-software, såkaldte ‘launchers‘. Det er et marked med mange konkurrenter, hvoraf man må formode, at nogen på et tidspunkt må bøje sig i støvet, efterhånden som skarp konkurrence eller opkøb fjerner dem. Microsoft købte Activision Blizzard i starten af dette kalenderår, men hvor lang tid vil de holde Battle.net kørende, før det ryger ind i en Microsoft-tjeneste?

The Video Game History Foundation er en fond, som sigter efter at bevare disse mange spil for eftertiden, og de har kritiseret Nintendo for at gøre over 1.000 rent digitale spil utilgængelige for fremtiden. Digitale spil i lukkede økosystemer er svære for fans at bevare og emulere. Selv gik jeg i nostalgiens fodspor med en gammel Xbox-maskine fra 2001, hvor den tidligere ejer havde installeret emulatorer med alt fra Atari og op til Nintendo 64. Sikke en tur gennem spilhistorien mine unger fik sig, og den skal fremtidige generationer da også have.

Indtil videre er jeg rimelig tryg ved store spillere som Steam og Microsoft (som opererer med bagudkompabilitet gennem alle fire af deres konsolgenerationer), men jeg kunne godt have min tvivl med et firma som Epic. De giver spil væk som en anden julemand, men jeg formoder, at deres velstand udelukkende er skabt på baggrund af Fortnite. Hvad sker der, når indtjeningsniveauet falder ret så drastisk? De har selvfølgelig stadig Unreal Engine, men kan indtjeningen herfra holde liv i gaveboden?

Det går hurtigt i internetland, og jeg håber, at ovenstående er isolerede tilfælde og ikke en tendens som frygtet af undertegnede. Men har du et yndlingsspil, så håber jeg, at du også kan hive det frem om 10-15-20, ja endda 40-50 år.

Forside Fora Klumme: Hvor sikre er vores spil?

  • Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 4 måneder siden af NoFaith.
Currently, there are 0 users and 0 guests visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Nickell
    Rusher
    Offline

    Hvordan gemmer du dine spil for eftertiden?

    [Læs hele nyheden her: Klumme: Hvor sikre er vores spil?]

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    VampiricEye
    Rusher
    • 2655 Indlæg
    Offline

    Det er ikke for sjov, at jeg stædigt holder fast i at købe mine spil fysisk, når det er muligt. Desværre kræver de alligevel ofte patches osv., så det er ikke altid den perfekte løsning.

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #2
    StultusX2
    Rusher
    • 1408 Indlæg
    Offline

    Eje eller Leje(retten)…hva’ er det nu VI har, lige nu?

    SUK..tjekker lige….(HYL!)

    403 SPIL? på STEAM alene (100+ ikke engang downloaded 1 ENESTE gang) og så er der DE andre+

    Koloenormt SUK! (Humble Bundle’s skyld)

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 4 måneder siden af StultusX2.
    #3
    Nickell
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 1065 Indlæg
    Offline

    #1: Har du switch-spil, som ikke dur offline uden opdatering?

    #2: Du skal være mindre gavmild på Humble Bundle… 😉

    #4
    Johbe
    Rusher
    • 101 Indlæg
    Offline

    Har også mange gange tænkt den tanke, da jeg efterhånden har en hel del spil, spredt ud på diverse platforme/launchere.

    Steam alene har jeg over 1400 spil og knap 700 DLC pakker. Det er en ret usikker måde at have sine spil på, når/hvis de lukker tjenesterne.

    #5
    Nickell
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 1065 Indlæg
    Offline

    Jeg overså denne i går. Bethesda-launcheren lukker og rummer over i Steam:

    https://www.vg247.com/bethesda-is-sunsetting-the-bethesdanet-launcher-this-spring

    #6
    NoFaith
    Rusher
    • 190 Indlæg
    Offline

    Jeg har stadig ar på sjælen over et fejlkøb jeg foretog mig i ren uvidenhed for 1,5 år siden.

    Jeg fik lyst til at genopleve det gode gamle guitarhero som jeg havde ÅH så dejlige minder fra på min gamle xbox i min gamle lejlighed da man var ung og vild.

    Men nu er jeg blevet gammel og det eneste jeg havde var en gammel PS4, så jeg gik på nettet og søgte og jo minsandten om ikke man kunne købe en playstation version, så tænkte jeg prøver sgu det sidste nye der udkom, også selvom guitaren på PS var underlig synes jeg da den var helt anderledes end jeg husker med 6 knapper hvor de sad 2 x 3 i stedet for 1 lang række som jeg huskede det.

    Jeg er ikke sikker men MENER jeg købte det i en bundle med guitarhero Live: og jøsses det var dumt, selve spillet er super kort i den offline kampagne der er, hele spillet omdrejer at man kan/skal spille sange online til gengæld er der flere sange end nogensinde før, flere tusinde sange stod der.

    Desværre har man valgt at lukke serverne for dette, så man er efterladt med en fysisk plastikguitar og et fysisk spil i hånden der stadig koster over 500,- pga. hardware hvor der er en kampagne hvor man kan spille de samme 20 sange.

    Hold nu KÆFT jeg var skuffet, og tænk at man stadig kan købe det i det hele taget når serverne er lukket og afviklet til det, butikken ville ikke tage det retur.(gamestop)

    Intet varer for evigt er lektionen, og selv de FYSISKE medier er ikke altid nok længere.

    KØB OG SMID VÆK kulturen længe leve…. hurra hurra hurra

    #7
    hausner
    Rusher
    • 276 Indlæg
    Offline

    Jeg har stadig ar på sjælen over et fejlkøb jeg foretog mig i ren uvidenhed for 1,5 år siden.

    Jeg fik lyst til at genopleve det gode gamle guitarhero som jeg havde ÅH så dejlige minder fra på min gamle xbox i min gamle lejlighed da man var ung og vild.

    Men nu er jeg blevet gammel og det eneste jeg havde var en gammel PS4, så jeg gik på nettet og søgte og jo minsandten om ikke man kunne købe en playstation version, så tænkte jeg prøver sgu det sidste nye der udkom, også selvom guitaren på PS var underlig synes jeg da den var helt anderledes end jeg husker med 6 knapper hvor de sad 2 x 3 i stedet for 1 lang række som jeg huskede det.

    Jeg er ikke sikker men MENER jeg købte det i en bundle med guitarhero Live: og jøsses det var dumt, selve spillet er super kort i den offline kampagne der er, hele spillet omdrejer at man kan/skal spille sange online til gengæld er der flere sange end nogensinde før, flere tusinde sange stod der.

    Desværre har man valgt at lukke serverne for dette, så man er efterladt med en fysisk plastikguitar og et fysisk spil i hånden der stadig koster over 500,- pga. hardware hvor der er en kampagne hvor man kan spille de samme 20 sange.

    Hold nu KÆFT jeg var skuffet, og tænk at man stadig kan købe det i det hele taget når serverne er lukket og afviklet til det, butikken ville ikke tage det retur.(gamestop)

    Intet varer for evigt er lektionen, og selv de FYSISKE medier er ikke altid nok længere.

    KØB OG SMID VÆK kulturen længe leve…. hurra hurra hurra

    Sgu sløjt GameStop ikke tog det retur. Lovgivningsmæssigt må de næsten være forpligtet til det.
    Der må have stået nogle ting på æsken som produktet ikke levede op til.

    #8
    VampiricEye
    Rusher
    • 2655 Indlæg
    Offline

    #3 Jeg har nogen med “download required”, ja.

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #9
    NoFaith
    Rusher
    • 190 Indlæg
    Offline

    #7 Ja jeg stod også og diskuterede med dem længe, men de mente spillet virkede fint offline og det ikke var deres ansvar hvis en spiludbyder vælger at lukke deres servere ned, så er det man køber bare et spil med 20-25 sange plus en guitar, online delen er ikke gyldig grund til refundering, og selvom de ikke ville hjælpe mig tænkte jeg måske at de alligevel ville tage det ned fra hylderne når jeg var gået fordi de nok ikke har vidst det, men ak nej de solgte det stadig lang tid efter kunne jeg se.

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...