Jeg synes der er alt for meget fokus på hvad de forskellige kort hedder.
Mange er låst fast i tankegange omkring hvad "70 - series silicon" skal være f.eks. gamers Nexus's Steve som ellers er min go-to source for GFX information.
Jeg synes det er helt forkert. Det handler kun om hvad et kort kan (performance + features) samt dets pris. Glem alt om navngivning - selvom det er træls. Nvidia skulle ikke ændre på dette efter min mening, men det har de gjort noget så voldsomt, og så er det bedst selv ikke at hænge fast i 'gamle dage'.
Så derfor kan det være helt OK at et 70'er kort koster mere end et gammelt 80'er kort. Det bryder ikke en fis, ud over at Nvidia har lavet om på navnene. Der kom jo nye kort på 'i enden' da de lavede 90 og 90ti kort samt droppede Titan navnet og nu laver de det her stunt. Igen, bare kik på hvad du får for dine penge i rå ydelse.
Som nævnt tidligere, så får du langt færre FPS/kr i forhold til launch pris på 3080 - så derfor er det et dårligere køb. Bum. Efter 2 år, så bør man naturligvis få langt flere FPS for samme penge i en ny generation. Kan man ikke få fat i andet, og løser kortet opgaven perfekt (og man gerne vil betale for det at have et nyt kort med garanti) så kan det give mening. Men for de fleste vil et 3080 kort til 4000kr være en langt bedre deal.