Det er rigtig nok mange penge der skal lægges up-front for solcellerne og batterierne når man sammenligner el priserne med nuværende priser. Først og fremmest stabilisere samt reducere du dine el regninger, og som tiden går og kilowat prisen bliver dyre, så begynder regnestykket at se bedre ud i forhold til din investering.
Priserne svinger jo meget pga alle mulige årsager lige fra da krigen i ukraine brød ud, til vindstilhed, eller strøm børserne manipulere med henblik på at holde priserne kunstigt oppe i perioder. Ingen ved hvad priserne på el kommer til at se ud i fremtiden, eller hvilken afgifter regeringen mon vil pålægge yderligere på el, nu når der skal findes en erstatning på den manglende indtægt fra afgifter af benzin og fossil biler, som er ved at blive udfaset inden for de næste 12 år. Hvor tror du politikerne først kigger hen når biler skifter fra bensin til el, og flere folk sætter et par batterier op for at undgå alle de afgifter der er på strøm? Jeg spår at afgiften på køb af disse batterier samt afgiften på strøm kommer til at stige mærkbart.
2027 skulle den lavere afgift på el biler også forsvinde, så man har lidt flere år endnu til at spare op mens man stadig kan købe el bilen relativt billigt.
Derudover er jeg også bare træt at konstant at skulle kigge på elpriserne inden jeg går igang med maden, sætter en vaskemaskine over eller oplader min tandbørste osv, eller skulle minde andre folk i hustanden om elprisen. Friheden til at bruge alt den strøm jeg vil kl 19.00, eller lyset tændt i gangen, uden at skulle have dårlig samvittighed, er bare en mindre ting ud af mange at skulle bekymre sig over konstant.
Strømmen i vores område, er røget 4-5 gange siden de sidste 3 måneder, det er ret træls når man arbejder hjemme fra. Med et batteri, får du stabiliseret el forsygningen til huset yderligere. Ja og så kan tyve ikke kappe strømmen til huset og dens tyveri alarn fra strømboksen ude på gaden. Batterier giver også muligheden for at akumulere strøm midt om natten hvor det er billigst.
En sidst og meget vigtig ting er at dit hus vil blive meget mere letsælgeligt, når nu du kan fortælle køberen at huset kommer med gratis strøm ca. halvdelen af året.
Hvis man har råd til at få et stort solcelle anlæg samt et par stationære batterier, så vil jeg klart anbefale at få det.