#14 vi har en Gaggia Classic Pro. En semiautomatisk espresso maskine. Det betegnes som en billig maskine til omkring 2600 kr.Men den har fået mange bedst til prisen. Så er der også lige en kaffekværn ved siden til cirka 1500 kr
Vi har før haft to fuld automatiske maskiner. Delonghi og Gaggia. Synes der var for meget larm og rengøring med dem. Samt vi gerne ville kunne steame mælk lidt bedre.
Det tager cirka 15 min for to stk Latte (vi drikker kun Latte) 10 min til opvarmning og 5 min til at steame mælk og brygge kaffen, samt lidt slutrengøring
Der er noget mindre rengøring med denne maskine end med de fuld automatiske, som ellers skulle være så nemme. Jeg synes det skyldes at den er mere simpel end de fuldautomatiske. Der er ikke så meget at skille ad og ingen skjulte rum, hvor kaffen kan ligge og rådne.
Specielt hvis der er seperat mælkeholder, så skal man virkelig holde god rengøring, ellers bliver det hurtigt ulækkert. Det er også nemmere på den vi har nu.
Den skal have en lettere rengøring hver 1-2 uger (cirka 15 min). Afkalkes cirka hver 1-3 måned afhængig af kalk i vandet (cirka 40 min).
Ville gerne have en, hvor der er mulighed for lidt mere kontrol, men dem synes jeg bliver noget dyre og konen skal også kunne lave en latte, når jeg ikke er hjemme, og hun går ikke helt så meget pp i det som mig. Så det blev lidt et trade off, da vi valgte maskine.