Når nu vover jeg sq lige pelsen lidt selv om jeg har holdt mig fra at kommentere herinde længe.
Da jeg var i DSB var jeg selv TR, og der er ca. 98% af alle medarbejder medlem af fagforeningen som så er spredt ud over HK of Dansk Jernbane forbund.
Der lavet også den holdning om at alle skulle være med og ellers var man udenfor.
Dog skal det siges at jeg ikke havde indtrykket af folk blev mobbet med det, men at diskussionen godt kunne gå højt om det når det emne kom op rundt om bordet.
Generelt er jeg enig i at folk skal have lov til at frit vælge og self. skal der ikke være tvang eller mobning.
Men kan godt forstå dem der er medlem til tider øffer over dem der ikke er.
For folk betaler for at være medlem og for at forbundet og tillidsfolk kæmper en fælles sag for beder arbejdsforhold for ALLE. Det vil sige at dem der ikke er medlem også nyder godt af det udkom der kommer fra alle dem der betaler.
Har tit hørt folk sige det er lidt som at være i byen hvor alle betaler på nær en der bare sidder og drikker de øl andre giver. Folk der ikke meler sig ind lukrere på det andre betaler for og slås for.
Det kan jeg godt forstå folk er utilfredse med.
Så er der muligheden som #4 er inde på. Hvor man godt kan lave aftaler i OK og lokalt der giver fordele til dem der er organiseret.
Men hvorfor skulle arbejdsgiveren nogensinde gå med til det? For man skal huske der ikke er ret meget lovgivning omkring det her men at det meste er aftaler i mellem 2 parter der skal godkendes af begge sider. Og de fleste arbejdsgiver så jo nok gerne folk ikke var organiseret da det så er nemmere at gå efter individet og sætte sin egen dagsorden.
Men igen for lige at klar gøre det, så er mobning og chikane aldrig okay.