Forside Fora Hardware AMD Ryzen 5900x RAM – hvilke?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    MiNo
    Rusher
    Offline

    En makker bygger spand, og vi er nået til RAM.

    Der skrives om, at hvis man er heldig med sin CPU så kan den fungere med 4000 MHz ram og at det give et særligt boost pga arkitekturen.

    Mener at kun 3600 er hvad man kan være sikkert på at ens CPU vil virke med.

    Der skal bruges 32GB i alt, og det skal ikke koste en formue. Pengene er allerede brugt på upgrade til 5900x’eren

    Jeg kan se, at
    2×16 DDR4 3600 CL 16 koster ca 1500kr
    2×16 DDR4 4000 CL 18 koster ca 1850kr
    De skal ikke koste mere end det!

    Og nu kommer vi så til det: Hvis man er uheldig med sin CPU, så virker det træls at have givet ekstra for ram, som nu tilmed har højere (dårligere) CL. Jeg går ud fra, at den ligger på CL18 uanset man må sætte dem til 3600?

    Desuden ved jeg ikke hvor mange CPU’er (i %) der er “heldige” med 4000 mhz. Hvad kan man regne med? Er det 90% ? eller 20% ?

    Hvis nogle har gode indspark her, så vil det være fedt

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Deadmeat
    Rusher
    • 362 Indlæg
    Offline

    Som med de fleste ting til PC er der lidt mere i det end øjet ser og stats viser. Kan anbefale dig at se nedendtående videoer, hvor der også er benchmarks du kan se sammenligninger i.

    Personligt købte jeg noget 3600 CL16 RAM til min 5800x og det kører aldeles glimrende. Andre ting som din CPU køler og hvilket kabinet du pakker CPU’en væk i kan givet hurtigt have større betydning for performance i fht. hvor godt du reelt kan køle CPU’en.

    • Dette svar blev ændret 3 år, 3 måneder siden af Deadmeat. Årsag: Ekstra video
    #2
    NightBreaker
    Moderator
    • 1520 Indlæg
    Offline

    Samme som #1 købt også 3600CL16 32GB som køre i duel rank mode.

    • Dette svar blev ændret 3 år, 3 måneder siden af NightBreaker.
    #3
    MiNo
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 739 Indlæg
    Offline

    #1 Tak. Efter at have læst lidt mere, så synes rigtigt meget (lige som videoen her) at pege på 3600 CL16 som ‘optimalt’ hvor det er ganske lidt man får ud af at gå op. Og her er de penge som sagt allerede brugt. Alt sættes ind på ‘sensible / proven’ i dette byg. F.eks. også med at MB vælges til ca 1500kr og ikke mere.

    Men ..

    Hvis ikke man spiller i 1080p med et GTX 3090 hvor meget performance koster det så egentligt at spare 300kr ved at gå til 3600 CL18? Sådan i applikationer?

    #4
    Red82DK
    Rusher
    • 74 Indlæg
    Offline

    9% fra 16 til 18cl ved samme hastighed. Men overall ikke meget.

    https://www.techpowerup.com/forums/threads/ddr4-frequency-vs-latency.232240/

    Der er nogle udregninger her

    #5
    Red82DK
    Rusher
    • 74 Indlæg
    Offline
    #6
    StultusX2
    Rusher
    • 2011 Indlæg
    Offline

    #3 “applikationer” = “software, der presser HW” = SPIL, eller?

    Beklager hvis det omhandler: “indholdsskaberi” mm.

    Er der nogen, x86 applikations udviklere(læs spil) der presser de nyeste CPU’er med kerner 8-12+ & med GFX: GTX 3090+ lige nu – og det nærmeste fremover?

    ..beklager min uvidenhed/flabethed: Det er altså bare ikke første gang, at det med TIMINGS – NU er det vilde! (igen)

    AM5 her…hvis altså ikke jeg går konsol

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 3 år, 3 måneder siden af StultusX2.
    #7
    ElSenator
    Rusher
    • 579 Indlæg
    Offline

    #0, Ærlig talt, jeg har selv en 5900x og jeg kører den med 3600MHz ram. Jeg kan kompilere de flete af mine kodeprojekter på ~2 sekunder med de 24 tråde. Det er fuldstændig sindssygt så hurtig den CPU er! Det tog måske 20-30 sekunder på min gamle i5.

    Med andre ord, i behøver ikke gå op i de sidste småting der, i bliver blæst bagover under alle omstændigheder.

    #8
    StultusX2
    Rusher
    • 2011 Indlæg
    Offline

    #7 +1 til en ejer. ..som derfor ved bedre end Jeg og mine(DDR1 dagene sidst, jeg legede med den slags) MHz & timings.

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #9
    MiNo
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 739 Indlæg
    Offline

    #7 det har da også været min primære “mission” at få ham på den CPU når han nu har “produktivitet” behovet.

    Alt andet holdes så udgiftsmæssigt lidt tilbage, men uden at det direkte skader.

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...